Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Livvakterna trodde att han ville skjuta Vilks

Bengt Andersson och hans konstverk. Foto: Tomas Leprince

MALMÖ/VELLINGE. Under några timmar spreds nyheten om att han kunde vara ute efter att skjuta konstnären Lars Vilks.

I själva verket ville skulptören Bengt Andersson bara visa upp sitt konstverk "Sexgun Rasputin" när han övermannades av Vilks livvakter.

– Jag har varit med om mycket men det här var det värsta som hänt mig, säger den 73-årige Bengt Andersson dagen efter händelsen.

Vi träffar Bengt Andersson i hans ateljé i Vellinge söder om Malmö. Det har gått lite mer än tolv timmar sedan han släpptes av polisen. Han är fortfarande skakad av vad han fick vara med om på onsdagseftermiddagen utanför Galleri Rönnquist&Rönnquist på Gamla Väster i Malmö.

– Det är obegripligt, chockartat, att ha varit med om att gripas och behandlas på det sättet, säger han.

Han tar sig med handen över högra sidan av bröstkorgen och visar blåmärket han fick där när en av vakterna med all kraft gav honom ett slag mot revbenen.

Men framför allt är det hans ansikte som bär spår efter vad han fick utstå.

– Jag vågar inte gå ut så som jag ser ut. Jag är glad över att mina tänder inte åkte ut också, säger han.

Hörde något skrikas

Bengt Andersson var i Malmö i går för ett möte på Auktionsverket i Malmö. Med sig hade han ett av sina senaste konstverk, "Sexgun Rasputin", förpackat i en röd metallportfölj, också den en del av konstverket.

– När de inte var intresserade kom jag att tänka på Galleri Rönnquist och åkte dit.

Han parkerade snett emot galleriet på Gryndbodgatan och gick in.

– Jag hade inte en aning om att Lars Vilks var där, men jag såg honom när jag kom in. Ingen försökte stoppa mig och galleristen själv kom emot mig och undrade vad jag ville, berättar Bengt Andersson.

Rönnquist gick med på att titta på det konstverk som bengt Andersson ville visa och de gick ute på trottoaren för att öppna väskan på ett bord där.

Sen gick allt blixtsnabbt, enligt Bengt Anderssons minnesbild.

– Jag hörde något skrikas och i nästa stund kastade sig två jättestora vakter över mig och tryckte ner mig på marken.

Flera vittnen hörde att mannen på gatan försökte få polisen och vakterna att förstå vem han var, en pensionär och konstnär.

Satt i en cell i fem timmar

– Det brydde vakterna sig inte om, utan skrek till mig att hålla tyst och stripade mina händer på ryggen samtidigt som de tryckte ner mig i gatstenarna.

Vilks forslades från platsen i ilfart. Chockad och kraftigt blödande släpades Bengt Andersson in i en polispiketbil och kördes först till sjukhuset. Där fick han bland annat en stelkrampsspruta och togs om hand för sina sår i ansiktet innan han togs till polishuset vid Davids Hallstorg i Malmö.

– I nästan fem timmar fick jag sitta i en cell i bara shortsen och en t-shirt. Jag fick inte ringa min fru ens, det var fruktansvärt, säger han.

Vid halv 10-tiden på kvällen kom en polisman in i cellen och meddelade att han kunde gå.

– Jag undrade om de kunde köra mig till min parkerade bil. Men fick nej. En telefon fick jag i alla fall låna för att ringa hem, min telefon hade ju gått sönder när jag överfölls, precis som mina glasögon.

Bengt Andersson kan så här i backspegeln förstå det okloka i att gå in på ett ställe med en replika av ett vapen, särskilt när den hotade konstnären Vilks finns där.

– Men jag tycker ändå att polisen kunde tagit hand om mig på ett annat sätt. Nu brukade de övervåld, därför har jag gjort en anmälan om misshandel, förklarar han.

Hos polismyndigheten i Malmö anser man i nuläget inte att något fel har begåtts av ordningsmakten.

– Om vi upplever ett hot måste vi agera utifrån det. Vad jag förstår har man gjort så i det här fallet, säger vakthavande polisbefäl i Malmö Lars Karsten.

Bengt Anderssons anmälan kommer att utredas av polisens internutredning.

– Med en särskild åklagare i Stockholm, säger Lars Karsten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!