Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Lina, 40, förlorade sina vigselringar i posten

Lina Manninge tror inte hon kommer få återse sina smycken. Foto: Privat
Postnord erbjuder en ersättning på 1000 kronor. Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

När Lina Manninge fyllde 40 år bestämde hon sig för att ge sig själv en present.

Hon skulle flytta över diamanter till sina vigselringar, från smycken som hennes bortgånga mamma lämnat efter sig.

Men smyckena försvann sedan spårlöst i posten. 

– Jag är så arg och frustrerad på Postnord, berättar Lina. 

Lina Manninge, från Helsingborg, fyllde 40 år i mars. Hennes mamma gick hastigt bort i december året innan, och därför hade Lina bestämt sig för att ge sig själv en födelsedagspresent från sin mamma, vilket Helsingborgs Dagblad var först att rapportera om. 

– När vi gick igenom mammas tillhörigheter så hittade vi ett halsband med diamanter. Jag ville flytta diamanterna till min vigselring, och känner en guldsmed i Göteborg som kunde tänka sig att göra det, berättar hon. 

I kuvertet som Lina skickade i väg från Helsingborg låg halsbandet med diamanter, två vigselringar och en guldring – tillsammans till ett värde av 70 000 kronor.

Därför bad Lina om att skicka brevet rekommenderat, och fick ett kvitto på det. Men redan dagen efter kände hon att något inte stod rätt till.

– Jag ringde guldsmeden dagen efter, som inte hade fått några smycken än. Men hon sa till mig att det kunde ta lite längre tid och ha lite tålamod, berättar Lina Manninge.

"Det kan ha trillat ut"

Men efter ett par dagar hörde guldsmeden av sig – inget kuvert med smycken hade kommit fram. Då ringde Lina till Postnords kundtjänst. 

– De bad mig att anmäla det som en reklamation, så det gjorde jag. De hörde av sig efter fem veckor och meddelade att man inte får skicka ett högre värde än 10 000 kronor i rekommenderade brev, berättar Lina Manninge. 

Lina förstod att hon råkat göra ett misstag, men upplevde att personalen hon pratade med var otrevlig och sa att "det kan ha trillat ut om hon skickat det som brev". 

Då kontaktade Lina Manninge kundombudsmannen på Postnord, som berättade att skulden låg på henne. Hon kunde antingen få ersättning på 1 000 kronor eller gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

– Jag trodde att de hade glömt en nolla när jag först hörde det, berättar hon. Men jag bestämde mig för att inte ta emot pengarna och i stället gå vidare. 

Maria Ibsén är pressansvarig på Postnord. Foto: Copyright © Peter Phillips, All Rights Reserved.

Postnord kan inte göra något

Postnord själva svarar med att det är jättetråkigt att kuvertet försvunnit, men att de inte kan göra något om inte alla villkor har följts.

– Det är svårt för oss att veta vad som har hänt när post försvinner, det kan vara olika anledningar men vi försöker alltid att leta upp det som försvunnit, säger Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord. 

Lina Manninge, som förlorat smycken som hennes bortgånge mamma lämnat efter sig, har upplevt en stor frustration gentemot Postnord. 

– Jag frågade om det var hela säcken som hade försvunnit, eller bara mitt kuvert. Det var bara mitt kuvert, så jag undrar om det har blivit stulet, säger hon.