Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Leken med elsparkcyklar en fara för miljön: ”Giftigt”

Leken med elsparkcyklar en fara för miljön: ”Giftigt”
Elsparkcyklarna har det senaste året slagit stort i Sverige och finns i flera städer. Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG
Elsparkcyklarna har kritiserats för att förfula stadsbilden och göra vardagen svår för synskadade. Dessutom finns det många som vill att det ska finnas hårdare regler. Foto: TT NYHETSBYRÅN

En udda lek har spridit sig från Frankrike till Köpenhamn.

Nu varnar experterna för att ”Elsparkcykel-kastning” kan vara en fara för miljön. 

I alla fall när de populära elsparkcyklarna hamnar i vattnet. 

– Efter ett tag frigörs det giftiga ämnen från batterierna, till exempel litium och kobolt, säger Søren Linderoth, professor och vd för institutet DTU Eneergi. 

Det är Frankrike som den här leken först började spridas. ”Elsparkcykel-kastning” går helt enkelt ut på att kasta de populära elsparkcyklarna i vattnet. 

I staden Marseille har leken skapat stora problem, bara på en dag fiskades det nyligen upp 35 elsparkscyklar ur hamnbassängen. Och nu kallas staden för ”Elsparkcykelkyrkogården”, enligt Bild

Elsparkcykelföretaget Voi bekräftar nu för tidningen 3F att fenomenet har kommit till Köpenhamn. Men Kristina Hunter Nilsson, som är pr-chef på Voi, vill inte dela med sig av några siffror som visar hur många elsparkcyklar som fallit offer för leken. 

– När de hamnar under vattnet fungerar inte GPS:en längre, så de kan vara mycket svåra att lokalisera. 

I Marseille har fenomenet ”Elsparkcykel-kastning” blivit ett stort problem och hamnbassängerna måste rensas från en mängd ikastade fordon. Foto: GERARD JULIEN / AFP

”Frigörs giftiga ämnen”

I Frankrike tar Voi hjälp av ett företag som plockar upp elsparkcyklarna med hjälp av en stor och kraftig magnet. Några såna planer finns ännu inte i Köpenhamn.

– När vi upptäcker det gör vi vårt yttersta för att plocka upp dem. Men lyckligtvis händer det inte så ofta, majoriteten av våra kunder använder våra elsparkcyklar ansvarsfullt, säger Kristina Hunter Nilsson på Voi. 

Men Søren Linderoth som är professor och vd för institutet DTU Eneergi varnar för vilka effekter elsparkcyklarna kan få för miljön om de hamnar i vattnet. 

– Efter ett tag frigörs det giftiga ämnen från batterierna, till exempel litium och kobolt, säger, han. 

Han jämför med hur vi hanterar batterier vi använder i vardagen. 

– Grunden till att vi ska lämna batterier vid återvinningsstationer är ju för att de innehåller farliga ämnen.   

I Marseille försöker elsparkcykelföretagen lösa problemet genom att stoppa uthyrning nära havet. Det går inte heller att parker elsparkcyklarna i närheten av vatten. Inga sådana begränsningar har införts i Köpenhamn. 

Ladda ner Kvällspostens nyhetsapp.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!