Legos nya satsning – slutar skilja på flickor och pojkar

Ur arkivet: Lego House på Legoland tog 4 år att bygga
Lego vill ändra synen på klassiska pojk- och flickleksaker.
Foto: Colourbox
Lego ska bli könsneutralt.
Foto: AP / TT / NTB Scanpix
Ambitionen är att försöka att bryta stereotyper kring hur barn leker.
Foto: WDnet Digital Creation Studio / Colourbox

Dockor till flickor och Lego till pojkar. Så har det länge sett ut i familjer världen över. 

Men det vill nu den danska leksaksjätten sätta stopp för. Lego ska bli könsneutralt. 

– Det är viktigt samhället skapar nya infallsvinklar och initiativ för att säkra att alla barn har lika stora möjligheter att utveckla sina kreativa sidor, säger Lena Dixen vid Lego- koncernen, till TV2

Danska leksaksjätten Lego kommer sluta med att marknadsföra en del leksaker mot specifikt pojkar och andra mot flickor. Ambitionen är att försöka att bryta stereotyper kring hur barn leker.

Företaget har initierat en studie som genomförts av Geena Davis Institute. Den visar att en majoritet av de tillfrågade barnen anser att det finns leksaker som är för pojkar respektive för flickor. I studien tillfrågades 7 000 föräldrar och barn i Kina, Tjeckien, Japan, Polen, Ryssland, Storbritannien och USA.

Majoriteten av föräldrarna tänker i stereotypiska könsroller, visar studien. 59 procent av föräldrarna uppger att de uppmanar sina söner att bygga med Lego, men bara 48 procent uppmanar döttrarna att göra samma sak. 

– Vi hoppas att vi kan vara med att skapa fokus och debatt kring det faktum att lek fortfarande är präglat av kön, säger Lena Dixen, som är chef inom Lego-koncernen, och fortsätter: 

– Forskning visar att när flickor är redo att kasta sig ut i all sorts lek är omvärlden inte redo att möta deras ambitioner.

Lego har lanserat kampanjen ”Ready for Girls”, bilden är från inspelningarna av en kampanjfilm.
Foto: Lego

”Lite av en risktagning”

I stället för att fokusera på kön kommer nu Lego dela in sina produkter i intresseområden och lekmönster. 

Danska TV2 har pratat med Christian Groes som är lektor vid Roskilde universitet och forskar i genusvetenskap. Han är överraskad av Legos initiativ eftersom leksakstillverkaren under många år har varit traditionell och varnar samtidigt för konsekvenserna.

– Det är lite av en risktagning för de här nya vindarna som blåser splittrar folk. Det finns de som kommer tycka att det har gått alldeles för långt, samtidigt som många kommer att tycka det är progressivt, säger han. 

Lego kanske anser att man har marginal nog att ta risker. Leksakstillverkaren sålde för 60 miljarder under 2020 och vinsten blev 13,5 miljarder. Det under ett år som präglades av pandemi och ekonomisk kris. Men i stället för att bromsa ökade Lego i stället sin försäljning med 13 procent. 

TV: Fler nyheter om Lego

Bygger Volvo V70 i fullskala • Vann 1,2 ton lego.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!