Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lego – en barnslig succé för 123 miljarder

<p>Legoland i danska Billund öppnade 1968 och är den första Legoparken. </p>
Foto: News Öresund
<p>Lego A/S är ett av världens största leksaksföretag.</p>
<p>Hotellet i Legoland i Florida.</p>
Foto: Paul Hennessy
<p>Kjeld Kirk Kristiansen, Legos ägare.</p>
Foto: Brickipedia
<p>Eva Ossiansson, varumärkesforskare.</p>
Foto: Anders Ylander

Från början var det leksaker i trä som tillverkades i danska Billund.

Men för drygt 65 år sedan började Lego utveckla klossar i plast - och resten är en lång historia.

I dag är familjen Kristiansen god för drygt 123 miljarder kronor.

– Framgången handlar säkert en hel del om nostalgi, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.

Lego säljs i 130 länder

Lego hette från början Lego Mursten.

■ Lego A/S är ett av världens största leksaksföretag med huvudkontor i danska Billund.

■ Tillverkar och säljer Lego-produkter i 130 länder.

■ Grundades 1932 av Ole Kirk Christiansen. Sonen Godtfred Kirk Christiansen utvecklade Legoklossarna 1949.

■ Ägs i dag av familjen Kjeld Kirk Kristiansen.

■ Lego har utvecklat en rad system genom åren, från det klassiska Lego Basic till Lego Technic och Lego Mindstorms (robotar) och även lego kopplat till filmer som Indiana Jones och Star Wars.

■ Legoland i Billund öppnades 1968 och är den första Legoparken. Parker finns i dag även i USA, Storbritannien, Tyskland och Malaysia. Den största Legolandparken ligger i Florida.

Nyligen larmade Lego: "Efterfrågan är enorm och är högre än både våra egna och kundernas prognoser. Alla fabriker kör på full kapacitet."

Företagets pressansvarige konstaterade att man inte med säkerhet kan lova att alla butiker får de eftertraktade Legoprodukterna i tid inför jul. Akut brist på lego! Många medier rapporterade den dystra nyheten.

Det kan säkert stämma att produktionen går på högfart. Men samma scenario har upprepat sig de senaste åren. "När dagarna blir kortare och bladen faller av träden är det dags för en tradition i dansk affärspress: Historien om Lego som fruktar att allt säljs ut till jul" skriver Berlingske Business. År efter år går det danska leksaksföretaget julen till mötes i rädsla för att göra glada barn besvikna.

Och så radar tidningen upp rubriker från 2005 till 2014, med undantag för 2008 och 2013 då det inte presenterades någon "julnyhet". Alla med samma budskap att Lego riskerar att sälja slut före jul. Och i år var det alltså dags igen.

– Ingen vill ju missa chansen att köpa något som kan ta slut. Men man kan ju inte ropa varg varje gång som helst. Då tror du till slut inte på att vargen kommer, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan i Göteborg.


Ja, det går bra för Lego. Förra året passerade företaget amerikanska Mattel som världens största leksaksföretag. I år har försäljningen ökat med 23 procent till 17,7 miljarder kronor. Flera nya Legofabriker har byggts de senaste åren och nu planeras för en gigantisk fabrik i Kina.

Ägarfamiljen, Legogrundarens barnbarn Kjeld Kirk Kristiansen och hans barn Thomas, Sofie och Agnete, har en samlad förmögenhet på 122 700 000 danska kronor, skrev Berlingskes affärsmagasin i september. Tillgångar som gör dem till den rikaste familjen i Danmark.

Företagets framgångar har även fått positiva återverkningar i danska Billund där huvudkontoret ligger, berättade News Øresund tidigare i höstas. Billunds kommun hade enligt nyhets- byrån då nyligen meddelat att ekonomin är så bra att skatten sänks med 0,5 procentenheter för de 26 400 invånarna.


Redan 1932 startade Ole Kirk Christiansen tillverkning av leksaker i Billund. Då handlade det om leksaker av trä. Två år senare gav Christiansen företaget namnet Lego som kom från orden leg godt, vilket betyder lek bra. Först flera år senare upptäckte man att ordet lego på latin har innebörden "Jag väljer" eller "Jag sätter samman".

Det var sonen Godtfred Kirk Christiansen som utvecklade systemet med byggdelar av plast och de första klossarna kom ut på marknaden 1949. De kallades då Automatic Binding Bricks. Förebilden var en idé från det engelska företaget Kiddicraft.

I början på 50-talet fick klossarna namnet Lego mursten och Sverige var en av de första marknaderna när de började säljas på export i mitten av 1950-talet. Under 1960-talet kom de första byggsatserna och 1968 öppnade temaparken Legoland i Billund.

Företaget har vuxit och utökat sitt sortiment genom åren med nya produkter och Lego-system. För att möta konkurrensen från dator- och tv-spel utvecklade Lego egna spel, och köpte delar av rättigheterna till Star Wars och Harry Potter som blev föremål för både byggsatser och tv-spel.

Något som blev mycket framgångsrikt och betydde mycket för företagets ekonomi.


Men 2004 dalade försäljningen dramatiskt och företaget gjorde stora förluster. Legos presschef har förklarat i en intervju i Dagens Nyheter att krisen bland annat berodde på att företaget "tappade fokus på klossen, kärnan i vår kompetens". Efter ett stålbad och ett nytt fokus på de klassiska byggklossarna kom Lego på fötter igen och började växa. Satsningar gjordes på bland annat vuxna Lego-byggare och ett särskilt system, Lego Friends, skapas med inriktning på flickor.

– De har varit duktiga på att jobba med marknadsföringen och följa med sin samtid. De har haft förmågan att knyta ihop det digitala livet på nätet med sina produkter. Det finns filmer, spel och annat som knyter samman Legoklossarna med det digitala, säger Eva Ossianson.

– Det är många aspekter som samspelat. Det finns ett mått av äkthet i byggandet, som tar vara på de individuella drivkrafterna att själv skapa något unikt och eget. Det finns ett starkt behov att känna att något är äkta. Vi kommer gärna tillbaka till gamla traditioner i en tid när tingens omsättningshastighet är snabb, förklarar hon.


Legoklossen skapades för flera decennier sedan, och i dag ger förstås varumärket och de färgglada plastklossarna upphov till starka känslor av nostalgi som knyter ihop leken mellan generationerna.

Eva Ossiansson tror också att en förklaring till den positiva utvecklingen är att Lego är ett familjeföretag.

– Det är uppenbarligen en stark ägarfamilj som driver det här framåt, säger Eva Ossiansson. Man kan investera mer långsiktigt när företaget inte är etablerat på börsen. I ett familjeföretag kan du ta risker, anpassa dig och vara lite mer långsiktig. Tvingas man se på kortsiktiga aktiekurser blir det en annan kvartalsekonomi som kan vara förödande när det gäller att bygga varumärken. Något som tar tid att göra. I en ägarfamilj finns ofta en genuin passion och känsla för företaget som man vårdar ömt.

Eva Ossiansson menar att företagets utmaning inför framtiden är just att fortsätta bygga varumärket och dra nytta av de trogna kunderna.

– Klossarna är ju det som gjort företagets framgång. Det är ju en fantastisk produkt som kan följa dig hela livet.

Hon säger att Apple är det starkaste varumärket som finns i dag, och att det bygger på mytbildningen och storyn kring produkten.

– Apples rebelliska tänk och unika design gör att människor är tokiga i deras produkter. Detta tror jag Lego kan vässa och jobba ännu mer med. Arbeta mer med storyn kring Lego i sig. Här finns mycket att ta av. Många minns säkert 60-talslådorna med de vit-röda klossarna. Det gäller att kunna knyta an till det gamla.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!