Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lastfartyg på grund – kaptenen anhållen

Hit kan du vända dig om olyckan är framme.
Fartyget Baltic Carrier gick tisdag kväll på grund utanför Hittarp.Foto: MIKAEL NILSSON
Räddningstjänsten var på plats för att kontrollera om någon läckt ut från fartyget.Foto: MIKAEL NILSSON

Ett lastfartyg gick under tisdagskvällen på grund nära land utanför Helsingborg. Under natten anhölls befälhavaren – han misstänks för sjöfylleri.

Fartyget svarade inte på anrop och reagerade inte heller på det larm som skickades ut. 

– Då börjar det tjuta på bryggan. Antagligen har någon somnat, säger Marco Svantesson, chef på Sound VTS som reglerar trafiken i Öresund.

Enligt Kustbevakningen låg kaptenen och sov, skriver TT.

Larmet om grundstötningen kom 21.05 på tisdagskvällen.

Fartyget, ett bulkfartyg på drygt 80 meter, har gått på grund utanför Hittarp norr om Helsingborg, enligt Emelie Boyd, presskommunikatör på Sjöfartsverket.

Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet RS Råå skickades till platsen för att undersöka vad som har hänt. Även Transportstyrelsen är informerad om grundstötningen.

– Fartyget ligger still och får inte åka därifrån för egen maskin. Nu måste inspektören från Transportstyrelsen komma ombord och man måste även invänta en lots från Sjöfartsverket, säger Emelie Boyd.

Fartyget gick på grund nära kusten. Foto: JOHAN NILSSON/TT

Misstänkt sjöfylleri när fartyg gick på grund

Under natten pågick utredningen om vad som orsakat grundstörningen.

– Befälhavaren är misstänkt för sjöfylleri. Vi håller på med utredningen, säger Martina Söderberg, vakthavande befäl vid kustbevakningens ledningscentral.

Senare under natten anhölls befälhavaren. 

– Han anhölls i natt misstänkt för sjöfylleri, grovt sjöfylleri samt vårdslöshet i sjötrafik, säger Christian Carlsson, ledningscentralbefäl vid Kustbevakningen till HD

Anropades och larmades

Innan grundstötningen fick Sound VTS:s operatörer indikationer på att något var på väg att hända. När fartyget fortsatte rakt fram i stället för att gira på en särskild del av farleden utlöstes ett larm.

Operatörerna försökte då komma i kontakt med fartyget.

– Man försökte anropa fartyget men fick inget svar. Åtta minuter senare gick det på grund, säger Marco Svantesson.

Även ett larm skickades ut till fartyget. Larmet gör att det börjar tjuta på bryggan.

Enligt Marco Svantesson sker det ett par grundstöningar per år i Öresund.

– Det beror ofta på att någon har somnat eller av någon annan anledning.

Christian Carlsson på Kustbevakningen säger nu till nyhetsbyrån TT att kaptenen somnat.

– Det var befälhavaren som satt och körde som somnade, säger han.

Kaptenen är nu anhållen för sjöfylleri alternativt grovt sjöfylleri samt grov vårdslöshet i sjötrafik.

Grundstötningen påverkar inte övrig trafik i sundet, enligt Marco Svantesson.

Båtens befälhavare anhölls under natten till onsdag. Foto: MIKAEL NILSSON

Räddningstjänsten kontrollerar

Det finns inga uppgifter om någon person har kommit till skada.

Personal från räddningstjänsten Skåne nordväst var under kvällen också på plats för att undersöka om det skett något läckage i samband med grundstötningen.

– Det är kustbevakningen som har ansvaret, så vi är bara där och tittar så det inte läcker någon bunkerolja, drivmedel till båten, in till stränderna. Men jag har inte fått någon information att det är så, säger Ronnie Lundgren, inre befäl vid räddningstjänsten Skåne nordväst.

Grundstötningen ska ha skett nära land.

– Jag har inga exakta uppgifter, men enligt kustbevakningen var det väldigt nära, säger Ronnie Lundgren.

Ladda ner Kvällspostens app.