Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Larmet: Varning för att värdera bilen på nätet

Det finns flera svenska bilvärderingssajter som är gratis. De som Konsument Europa fått klagomål på är sajter som har sitt säte utomlands.
Foto: Torbjörn Boström
Värderingen av din bil kan ligga bara några knapptryck bort. Men det är värt att läsa noga innan man knappar in registreringsnumret.
Foto: Jan Düsing
Många konsumenter upplever att det finns dolda avtalsvillkor när de gjort bilvärdering på nätet. Klagomålen handlar bland annat om att konsumenten inte uppfattat att tjänsten kostar pengar eller att de är förvirrade över ångerrätten.

Några snabba tryck på tangentbordet så har du en färdig värdering på din bil.

Men knapptrycket är varken gratis eller lätt att ångra. Konsumentanmälningarna mot oseriösa bilvärderingssajter fortsätter att rasa in.

– De flesta har inte förstått att värderingarna kostar pengar, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

FAKTA

De tre vanligaste klagomålsärendena, i procent av totala antalet rådgivningsärenden efter köp, är som följer (2014 års siffra inom parentes):

1. Bilar och motorcyklar, inklusive hyrbilar och bilvärderingstjänster 18,3 procent (15,7 procent)

2. Flygtransporter 16,3 procent (21,5 procent)

3. Provpaket/abonnemang gällande artiklar för personlig vård och farmaceutiska produkter 10,4 procent (8 procent)

Källa: Konsument Europa

Konsument Europa, som bevakar gränsöverskridande handel, har slagit larm flera gånger förr. Men det finns skäl att upprepa varningarna. I en sammanställning av klagomål och förfrågningar som Konsument Europa tog emot och besvarade under 2015 visade det sig att bilvärderingstjänster orsakade mest besvär.

Frustrationen märks även tydligt i Konsument Europas interaktiva frågeforum dit missnöjda konsumenter kan vända sig. Klagomålen är snarlika.

Många har skickat i väg en beställning utan att uppfatta att det kostar pengar. De har heller inte uppfattat att de frånsäger sig ångerrätten genom beställningen. Flera berättar om hur de skickat mejl direkt efter att de förstått att tjänsten kostar uppåt motsvarande 800 kronor för att avbryta beställningen men inte fått något svar. När sedan inkassokrav med förseningsavgifter droppar in undrar konsumenterna hur de ska bete sig.

"Informera bort problemet"

De två värderingsföretag som framför allt nämnts i klagomålen är autopriser.net och carprice.se. Två bolag med säte i Baltikum.

Eftersom problemen och klagomålen är bekanta så har Konsumentverket gått igenom anmälningarna för att kunna hitta ett sätt att komma åt bolagen. Vid genomgången uppmärksammades brister vad gäller informationen om ångerrätt. Och i de fall där den informationen brister kan konsumentens ångerfrist förlängas med upp till ett år, enligt Gabriella Fenger-Krog. Prisuppgifterna var otydliga men inte så att Konsumentverket bedömde att de skulle ha någon framgång med att utöva påtryckningar mot bilvärderingsföretaget.

– Så vi har försökt att informera bort problemet, det kanske är bättre, säger Gabriella Fenger-Krog, enhetschef på Konsumentverket.

– Vi uppmanar konsumenter att skicka bevis som visar att de inte får informationen om att tjänsten kostar pengar. På det sättet kanske vi kan nå framgång mot de här oseriösa företagen.

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​



MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!