Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Larmet: 21 000 lärare måste anställas till 2030

Den svenska skolan då och nu.
Det behövs mängder med nya lärare.Foto: SHUTTERSTOCK
Enligt Skolverkets beräkning behövs 21 000 nya lärare och förskollärare. Foto: CHRISTER WAHLGREN / FOTOGRAF © CHRISTER WAHLGREN

I Skåne arbetar 25 670 personer som lärare och förskollärare. 

Fram till år 2030 kommer ytterligare 21 000 anställas.

– Vi försöker hitta nya vägar för att nå nya målgrupper, säger Anders Olsson, som är utbildningschef vid Malmö universitets lärarutbildning till SVT Nyheter Skåne.

Framför allt är det stora pensionsavgångar och befolkningstillväxt som ligger bakom behovet att anställa tusentals nya lärare, rapporterar SVT Nyheter. 

Många arbetsplatser söker sig direkt till utbildningarna för att locka personal – där möts de ofta av studenter som redan fått erbjudanden.

– Det är jättesvårt att få tag i förskollärare, säger Pernilla Kristofferson, biträdande rektor vid pysslingens förskola i Helsingborg, till SVT.

21 000 nya lärare

Det är inte bara förskollärare som behövs – utan även lärare. Enligt skolverket arbetar drygt 25 000 lärare och förskollärare i Skåne i dag.

Skolverkets prognos är att det behövs cirka 21 000 nya medarbetarna fram till år 2030.

Enligt Anders Olsson, utbildningschef vid Malmö universitets lärarutbildning, finns det utmaningar – och man har från Malmö universitet tagit till flera åtgärder. 

Det ena är att få fler att söka sig till utbildningarna, det andra att få de som väl studerar att stanna hela utbildningen. 

Problem med avhopp

Problemen med avhopp har varit stora.

– Vi på lärosätena kan dra vårt strå till stacken genom att utbilda så många lärare vi kan. Vi försöker hitta nya vägar för att nå nya målgrupper. Vi startade i höstas en arbetsintegrerade utbildning för att nå nya målgrupper som annars inte haft möjlighet att studera till lärare, säger han.

– Det gäller att göra läraryrket attraktivt så att vi har många sökande. Det handlar om förutsättningarna för arbetet, naturligtvis. Det är en stor och komplex fråga som alla söker svar på.