Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svaret efter trängseln: “Vi har gjort allt vi kan”

Senaste nytt från Expressen TV.
På flera håll vittnas det om överfulla bussar i rusningstrafiken.Foto: Läsarbild

På flera håll i Skåne vittnades det under måndagsmorgonen om överfulla bussar mitt i rusningstrafiken.
Samtidigt har man från Skånetrafikens håll dragit ner på antalet turer över dagen till följd av minskat resande.

– Ser vi att det blir upprepade problem på vissa turer får vi se om vi kan tillsätta resurser, men just nu tror vi inte det behövs, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Buss på Skånetrafiken. 

Kommer du undvika kollektivtrafik efter sommaren?

Sedan 16 augusti kör Skånetrafikens bussar enligt en ny och reducerad tidtabell. 

På flera mindre orter har flera turer dragits in och halvtimmestrafik har blivit timmestrafik. Anledningen är enligt Skånetrafiken ett kraftigt minskat resande under coronapandemin. 

Morgonens tur med buss 146 mellan Trelleborg och Malmö saknade dock inte resenärer. 

– Det var svårt att hålla avstånd. Det är nästan skrattretande att Skånetrafiken på bussens tv-skärmar samtidigt basunerar ut att man ska hålla avstånd och visar en bild med en person som sitter ensam på en sittplats med två tomma sittplatser emellan sig till nästa resenär. Välkommen till verkligheten Skånetrafiken, skriver en upprörd resenär.

Trängseln förekommer på såväl regional bussar som på stadsbussar. Dessa bilder tagna under helgen.Foto: Läsarabild

Minskad efterfrågan

Enligt Skånetrafiken har antalet turer glesats ut med i snitt 9 procent, samtidigt som det faktiska resandet under våren minskade med mellan 40 och 60 procent. 

”Det är inte ekonomiskt eller miljömässigt hållbart att köra bussar med allt för få resenärer”, skriver de i ett pressmeddelande. 

– Vi har gjort allt vi kan för att inte glesa ut där det är flest som reser. Men när Skånes pendlare och gymnasieelever återvänder till kollektivtrafiken vädjar vi till våra resenärer att hjälpa till att undvika trängsel, säger Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Buss på Skånetrafiken.

Den reducerade tidtabellen kommer utvärderas efter hand. 

– Vi kommer att följa utvecklingen. Ser vi att det blir upprepade problem med för mycket folk på vissa turer så får vi se om vi kan tillsätta resurser, men just nu tror vi inte det behövs. Vi har inte gjort några omfattande förändringar i rusningstrafik, säger Saman Tondnevis. 

Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Buss på Skånetrafiken.

Så undviker du de fullaste avgångarna

Skånetrafiken uppmanar de som reser att:

– Hålla avstånd så mycket det går

– Planera resan innan och undvik fulla avgångar (Går att följa på Skånetrafikens app)

– Stig inte på en full buss om du kan ta nästa

Gå eller cykla när du kan

– Gratis munskydd finns att hämta på Skånetrafikens kundcenter

Stort mörkertal

Att veta exakt hur många som reser varje tur och kunna föra statistik över detta är dock svårt. 

Siffrorna som beslutsfattarna har att gå efter speglar inte verkligheten, menar en medarbetare som jobbar ute på bussarna. 

– De som sitter på besluten är inte ute och ser med egna ögon hur det ser ut. Det är en stor andel som inte betalar när man nu går på mitt på eller bak i bussen. 

Medarbetaren berättar om små stadsbussar med plats för 25 personer som fylls med över 60 resande. 

– Sett till coronarestriktioner borde det kanske vara 13 sittande i bussen, inte 62. Det är helt knökfullt. 

Samtidigt har folk ett eget ansvar att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, menar han.

– Jag förstår faktiskt inte hur vissa tänker. Det är upp till var och en att välja att gå på eller av en buss. Även om bussen var tom när man gick på kan den snabbt bli full och då kan man faktiskt välja att stiga av. 

Gerd Ravald i Malmö är chockad över nonchalansen hos resenärerna.Foto: Privat

Svårt att neka

Som chaufför eller kontrollant har man små eller inga befogenheter att neka resenärer. 

– Man kan klart, precis som tidigare, skylta att bussen är fullsatt, men det är en definitionsfråga när den är full, säger Saman Tondnevis på Skånetrafiken. 

Malmöbon Gerd Ravald, 70, är en av många som är beroende av att kunna ta sig fram kollektivt. 

– Jag känner mig inte ett dugg trygg när jag åker buss längre. Folk verkar inte bry sig om covid. Det är fullt kaos. Förarna bryr sig inte heller. De bara tutar och kör. 

Vad tycker du behöver göras?

– Skånetrafiken måste sätta in fler bussar och börja ta betalt av samtliga som åker. Att dra ner på turer är helt fel väg att gå, säger hon. 

Blekinge avråder från morgonpendlare

Även i flera andra regioner i Sydsverige har det förekommit uppgifter om trängsel på bussar, inte minst i samband med fint väder och resor till badplatser.

Nu handlar oron om skolstarten i stället.

– Vi uppmanar alla att om möjligt välja annat sätt att resa på mellan 7.30 och 8.30 på morgonen, säger Pär Welander, tillförordnad trafikdirektör på Blekingetrafiken.

Dessutom har Blekingetrafiken i samråd med gymnasieskolorna i Karlshamn och Karlskrona fått till ändrade skoltider, så att inte alla elever börjar skoldagen exakt samma tid.

Inför skolstarten i Halland har man infört fler bussar och fler tågvagnar för att försöka förhindra trängsel.

I Kalmar och Kronobergs län väljer man dock att avvakta – för att se hur många som faktiskt reser.

– Den linjebelagda trafiken som många gymnasieelever reser med får vi ha koll på, men vi tror att problemen kommer att dyka upp efter hand. Vi vet inte hur många av våra ordinarie resenärer som jobbar hemifrån eller tar bilen. Att sätta in förstärkningar utan att veta är ingen lösning, säger Thomas Nilsson, trafikdirektör på länstrafiken Kronoberg.

 

TV: Fortsatt trängsel på stränderna i Skåne

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!