Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Läraren: ”För lätt för elever att bli kränkta”

Här är några av dagens största inrikesnyheter.
Läraren blev anmäld efter händelsen under friluftsdagen.Foto: ADOBE STOCK

En uppmaning till barnen under skolutflykten om att de inte skulle blöta ner sig utmynnade i att fritidspedagogen skrev ”klant” i pannan på en elev. 

Han anmäldes till Skolinspektionen som yrkade på varning – men lärarnas ansvarsnämnd friade honom. 

– Jag kan tycka att det är alldeles för lätt för elever och vårdnadshavare att bli kränkta. Som pedagog är det ibland väldigt svårt att veta vad man vågar göra eller säga, säger han. 

Av 62 anmälningar till skolans ansvarsnämnd sedan 2013 har 16 lärare fått sin legitimation återkallad och 32 lärare har fått en varning. 

Det handlar om allt från lärare som försökt mörda rektorn, barnpornografibrott och misshandeldomar till kränkningar, olämpliga uttalanden och relationer mellan lärare och elever. 

Men många har också friats – och gränsen för vad en lärare får göra och inte göra är inte glasklar.

Kvällsposten har pratat med en lärare som blev anmäld när han för några år sedan arbetade som fritidspedagog och skrev ”klant” med svart tuschpenna i pannan på ett barn. 

– Vi var på utedag med fritids på ett ställe där det var mycket blött och jag skojade om att nu ville jag inte veta av att det var någon som plurrade och blev typ dagens klant. Jag sa det lite på skämt och lite på allvar för att de skulle förstå. 

– De trissade varann och när någon plurrade så skulle någon annan göra det ännu värre. Det var kallt och många var blöta. Vi fick åka hem tidigare än planerat. 

Tillbaka på skolan kom två barn fram till honom med en penna och ville att han skulle skriva klant i pannan på dem. 

– Att jag gjorde det... Det var inte smart, det tycker jag inte, betonar han. 

Fick stanna hemma från jobb

Några dagar senare fick han ett samtal om att han skulle komma till kommunhuset. 

Där fick han reda på att han blivit anmäld till Skolinspektionen. 

– Jag blev chockad och tänkte herregud, vad är detta? Sedan fick jag vara hemma från jobbet medan de gjorde en utredning kring händelsen. 

– Det var riktigt jobbigt. Då kände man inte sig stor, då var man liten. 

Skolinspektionen kom i sin utredning fram till att han i och med händelsen var olämplig som lärare och yrkade därför på att Lärarnas ansvarsnämnd skulle utdela en varning. 

Nämnden ansåg å sin sida att han handlat klandervärt men valde att fria eftersom eleven inte blivit kränkt. I beslutet går att läsa: 

”Av utredningen i ärendet framgår att XX i en stressad situation har skrivit ”klant” med svart tusch i en elevs panna....Inget tyder på att XX har agerat i bestraffningssyfte. Det framgår inte heller av utredningen att eleven har upplevt sig kränkt i situationen eller på annat sätt har tagit skada av situationen...Enligt ansvarsnämndens uppfattning är det därför fråga om en engångsföreteelse där XX agerande visserligen har varit klandervärt, men inte av så allvarlig art att det föranleder slutsatsen att XX är mindre lämplig att bedriva undervisning”  

Men redan vid anmälan väckte händelsen stor uppmärksamhet i media, vilket gjorde att läraren ändå kände sig dömd på förhand.  

– När en sådan händelse kommer ut i media så får pedagogen en stämpel på sig som är väldigt svår att bli av med någonsin. Det påverkar förtroendet. Händelsen borde inte ha blivit så stor.

– Samtidigt ska vuxna i skolan absolut kunna bli anmälda av kolleger eller vårdnadshavare. Det finns gränser för vad man får göra.

”Vill göra mer men vågar inte”

Frågan om hur lärare får uttrycka sig mot elever och agera i olika situationer har inget enkelt svar. 

Själv känner han att människor i dag blir väldigt lätt kränkta, både i skolans värld och i samhället i stort.

– Det är alldeles för lätt för elever och vårdnadshavare att bli kränkta. Som pedagog är det ibland väldigt svårt att veta vad man vågar göra eller säga och speciellt efter en anmälan så börjar man tveka mer. 

– Det har gått så långt att lärare som jobbar i skolan är mycket mer försiktiga. Jag märker att det är många som tycker att det är svårt att agera rätt. Man vill göra mer men vågar inte många gånger.

Ibland måste man som lärare ta tag i eleverna.

– Det är klart att man måste göra det när en elev är på väg att flyga i strupen på en annan eller för att stoppa en elev att skada sig själv. En lärare måste få sätta gränser och säga ifrån på ett vettigt sätt när elever gör något som inte är okej. Det har gått för långt. Lärare har för lite att säga till om. 

Mamman till den pojken som fick en örfil på syslöjden och som Kvällsposten berättade om häromveckan beskrev också en känsla av att lärare inte får göra så mycket. 

– Lärarna får inte ens lov att säga till, plötsligt är det inne att barnen blir kränkta så fort läraren säger till. Men det är skillnad att slå någon mitt i ansiktet. Sedan är det väl inte så roligt när det drabbar ens eget barn, påpekade hon. 

Få ärende går vidare till nämnden

Elizabeth Malmstedt på Skolinspektionen säger att lärare får göra vad som krävs i en akut situation för att undkomma en fara – men aldrig ta till mer våld än vad situationen kräver. Det handlar i grunden om proportionalitet. 

Huruvida elever och vårdnadshavare blivit mer lättkränkta i dag kan hon inte svara på men lagstiftningen på området har inte förändrats. 

– Vi har en väldigt stor lärarkår och det är väldigt få fall som vi går vidare med till ansvarsnämnden. Risken är väldigt liten, det finns ingen anledning att vara rädd för att bli anmäld till ansvarsnämnden om man håller sig till vad som är proportionerligt i situationen.

– De gånger vi går vidare är det vid väldigt allvarliga signaler. Sedan kan det av olika anledningar inte hålla i nämnden, exempelvis kan det bli en bevisfråga. 

Många lärare har trots allt friats av nämnden – kan inte det göra att praxis ändå upplevs snårig?

– Praxis är inte glasklar men det är nämnden som bestämmer och vi följer deras avgörande hela tiden. 

Läraren som skrev klant i pannan på en elev har i dag gått vidare efter händelsen men jobbar kvar på samma skola. 

– Jag kan känna att händelsen som sådan är utagerad. Jag tycker inte att vårdnadshavarna skulle ha anmält men jag hälsar och pratar med både föräldrarna och barnet i dag. Det känns inte knasigt nu. 

Exempel på andra beslut från Lärarnas ansvarsnämnd

Man. Stockholm. Frias. (Kammarrätten har ändrat och meddelat en varning)

Puttat in elev, som uppträtt aggressivt och respektlöst mot domare, andra spelare och publik i samband med en fotbollsturnering, i ett liggande fotbollsmål. Eleven knuffade tillbaka, varpå läraren puttat till eleven igen.

 

Man. Sigtuna. Frias. 

Upplevs alltför sträng av elever och föräldrar. Förbjöd elev ta astmamedicin under genomgång. Hotat elever med armhävningar om de rev ner koner som han iordningsställt till en övning.  

 

Man. Malmö. Frias. 

Kränkt elev, som störde under lektionen, genom att ta tag i elevens armar, dra upp eleven ur stolen och föst eller puttat ut eleven från klassrummet. 

 

Man. Linköping. Varning. 

Dömd för misshandel efter att ha slagit en elev i magen med en linjal när eleven spelade fotboll inomhus, vilket inte var tillåtet. 

 

Kvinna. Skånsk kommun. Varning. 

Dömd för ringa misshandel efter att ha tilldelat elev en örfil. 

 

Man. Lerum. Frias. 

Hotade elev med att vira en dammsugarslang runt halsen på eleven och dra åt. Läraren påstår att han nästan varje lektion bett eleven inte leka med dammsugarslangarna när de ska städa på slöjdlektionen. 

 

Man. Söderhamn. Varning. 

Tog med elev till angränsande rum, slog igen dörren hårt och sagt håll käften minst två gånger när eleven försökte be om ursäkt ångerfull.   

 

Man. Mark. Frias. 

Elev kastade saker omkring sig, skrek kränkande ord till läraren, sparkade på benen och slog i magen. Läraren fattar tag bakifrån på eleven för att lugna ner situationen varpå eleven skallar läraren på kroppen. Läraren utdelar ett slag/stöt i bröstet på eleven. 

 

Kvinna. Luleå. Varning. 

Dömd för ringa misshandel efter att ha slagit sjuårig elev i magen efter att eleven sprungit omkring i lektionssalen och slagit läraren i magen när läraren stoppade eleven.

 

Man. Malmö. Varning. 

Uppges ha puttat en elev i pulkabacke, sagt till elever att de var ruttna blommor och skit, skrikit åt elev och berättat om hennes betyg för hela klassen och kastat plaströr mot elev. 

 

Kvinna. Färgelanda. Varning. 

Under sista skolveckan lät läraren elever från årskurs åtta provköra hennes bil på en privat icke trafikerad väg. 

 

Man. Sollentuna. Varning. 

Slagit en elev på först ena kinden och sedan andra för att illustrera Jesu budskap ”vända andra kinden till”.