Läkarens egen metod: Så hanterar du förkylningen

Så skyddar du dig mot influensa och förkylning
Per Hagstam, biträdande smittskyddsläkare Region Skåne.
Foto: Bengt Flemark / Region Skåne
Vi går in i förkylningstider.
Foto: isabell Höjman/TT / TT NYHETSBYRÅN

Vi går mot mörkare dagar – och mot förkylningstider.

Här kommer de enkla knepen du bör tänka på för att slippa snörvla dig igenom vintern.

– Det viktiga är handhygienen, säger Per Hagstam, biträdande smittskyddsläkare i Region Skåne.

På söndag är det dags att vrida tillbaka klockan för vintertid. Som på nästan en given signal brukar omställningen även innebära att tiden för täppta och rinniga näsor, feber och hosta drar i gång.

– Hela vinterhalvåret brukar vara högsäsong för förkylningar, säger Per Hagstam.

Han är biträdande smittskyddsläkare i Region Skåne och vet exakt vad man ska göra för att minska risken för att behöva gå runt med näsdukarna hela tiden nära till hands. 

– Till att börja med är det svårt att skydda sig helt, säger han och fortsätter:

– Det viktiga är handhygienen. Om man har varit i en offentlig miljö där många rör sig som är småsjuka och förkylda är det viktigt att tvätta händerna. Virusen kan smitta på händerna och gå in via slemhinnorna om man petar sig i ögonen eller näsan.

Hosta i armvecket

I och med att förkylningsviruset inte sällan överförs vid direktkontakt med andra människor är det viktigt att tänka på hur man beter sig, menar han.

– En allmän regel att tänka på om man själv drabbas är att stanna hemma tills man är på bättringsvägen, det är viktigt för att hindra spridningen.

– Jag brukar också ta upp host- och nysetikett, att man inte hostar eller nyser rakt ut utan har en näsduk. Har man ingen näsduk är armvecket mycket bättre att nysa i än direkt ner i händerna.

”En uppsjö av huskurer”

Men även den som sköter sin handhygien fläckfritt, duckar alla nysningar och håller sig hemma mycket kan ha oturen att drabbas av en förkylning.

När skadan redan är skedd finns andra saker att tänka på för att återhämta sig så snabbt som möjligt, menar läkaren.

– Vila, drick ordentligt och ta receptfria febernedsättande läkemedel eller andra symptomliknande läkemedel, så som näsdroppar och nässprej. 

– Sedan finns det en uppsjö av huskurer som är svårt att uttala sig om, det finns säkert saker som vissa upplever fungerar.

Läkarens egen metod

Det sägs ibland att det hjälper att träna för att slippa förkylningar?

– Det finns inte belagt att det skyddar, men det kan spela roll. Allt som stärker en – att leva nyttigt och motionera – ökar ens motståndskraft mot infektioner. Men att man genom intensiv träning skulle undvika alla infektioner är nog att hoppas på för mycket.

Hur brukar du själv göra om du blir förkyld?

– Jag brukar följa råden att stanna hemma och vila, och se till att pyssla om sig. Jag försöker vara hemma. Speciellt om man har ett jobb där man träffar mycket andra människor.

Metoderna mot förkylning

1. God handhygien. Tvätta händerna ofta, framför allt om du rör dig mycket i offentliga miljöer. Allra helst om du har kontakt med barn som blir lätt förkylda och är stora smittspridare.

2. Stanna hemma. Om du känner av att förkylningen är på väg, eller om du redan har drabbats av den, håll dig hemma så kanske nästa person slipper förkylningen.

3. Ät sunt – och träna. Det fungerar inte för alla, men den som lever nyttigt och håller i gång kroppen löper mindre risk att drabbas av infektioner.

4. Använd receptfria läkemedel. Olika former av febernedsättande, näsdroppar eller nässprej kan dämpa förkylningen. Hostmedicin har en tveksam effekt, men en del upplever att även det hjälper.

5. Innan influensan slår in – vaccinera dig. Framför allt om du är äldre än 65 eller tillhör en riskgrupp av något slag. Influensaepidemin brukar nå sin kulmen under några intensiva veckor, men när det sker kan variera från år till år.

Källa: Per Hagstam, biträdande smittskyddsläkare i Region Skåne.

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!