Läkaren ska bland annat ha skrivit ut läkemedel till en patient som var olämpliga i kombination med dem patienten redan åt. Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX
Läkaren ska bland annat ha skrivit ut läkemedel till en patient som var olämpliga i kombination med dem patienten redan åt. Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX

Läkare på vårdcentral anmäls – hänvisade patienter till Gud

Publicerad

En hyrläkare som arbetat på en vårdcentral i Blekinge anmäls till inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Han ska bland annat för att ha gjort religiösa anspelningar och frågat patienter med psykisk ohälsa om de sökt hjälp av Gud.

– Kommunikationen som brustit har hos patienten och personalen uppfattats som stötande och oförstålig, skriver landstinget Blekinge, via den aktuella vårdcentralen, i sin anmälan.

En hyrläkare som är hemmahörande i Malmö arbetade från maj till oktober på en vårdcentral i Karlshamn.

I slutet av oktober anmälde landstinget Blekinge mannen till IVO på grund av hur han betett sig under sin tid där. Mannen fick omgående sluta sin tjänst när det stod klart vad som hade skett.

Anmälan är skriven av chefen på den aktuella vårdcentralen. Bland annat ska läkaren enligt anmälan ha gjort religiösa anspelningar genom att han frågat patienter med psykisk ohälsa om de har sökt hjälp av Gud, vilket även Blekinge läns tidning skrivit om.

Vårdcentralschefen skriver dessutom att läkarens kommunikation med personal och patienter har brustit. Läkarens språkbruk har ibland uppfattats som stötande, står det i anmälan:

"Kommunikationen med läkarkollegor och sjuksköterskor inom slutenvården har i vissa fall varit katastrofal och nedlåtande mot både personalen och patientgruppen."

I anmälan står det att läkaren vid ett tillfälle ska ha lagt på luren i örat på sköterskor efter att ha sagt:

"Jag bryr mig inte, anmäl mig då, jag får bara dessa jävla patienter, skitpatienter."

Fick sparken omgående

Läkaren har dessutom inför en patient gjort en liknelse att "när en remiss är skriven av en annan avdelning är det som att köpa kläder på McDonald's". 

Han har dessutom skrivit ut beroendeframkallande medicin till en patient utan att ha läst dennes journal. Det visade sig senare att medicinen inte alls var lämplig med tanke på de mediciner patienten redan åt. Enligt vårdcentralens anmälan var kombinationen av läkemedel "direkt olämplig" och kan komma att Lex Maria-anmälas.

Nu är det upp till IVO om man kommer vidta några åtgärder mot mannen. I anmälan framkommer det inte vilka åtgärder den aktuella vårdcentralen har gjort, utöver att avskeda honom:

"Vi avslutade hyruppdraget med läkaren innan kontraktet tagit slut, han fick gå samma vecka som anmälningarna kom till oss", står det att läsa i anmälan.

Maja Strömberg
Maja Strömberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag