Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lagändringen öppnar upp för vrakplundring

Lastfartyget Mermaid var nära att förlisa 2003.
Foto: OLOF ABRAHAMSSON

MALMÖ. Från och med årsskiftet förlorar alla fartyg som sänkts efter 1850 sitt kulturminnesskydd i och med en lagändring.

Nu höjs oroliga röster för att den nya lagen ska leda till en ökad vrakplundring.

– Det finns alltid personer som tänker att det spelar ingen roll om jag plockar upp lite, säger Eva Lindahl, på företaget Skandinavisk vrakdykning, till BLT Sydöstran.

De senaste 400 åren finns över 15 000 kända förlisningar, tusentals av dem kan ha skett utmed Blekinges kust.

Men från och med 1 januari träder en ny kulturmiljölag i kraft. Tidigare klassades alla vrak som var över 100 år gamla automatiskt som fornlämningar. Att en fartygslämning är kulturminnesskyddad innebär att det är förbjudet att skada eller förändra vraket. Men enligt den nya lagen är det bara skepp förlista före 1850 som får den statusen.

Det innebär att ett antal fartyg sänkta mellan 1850 och 1913 blir av med sitt skydd. Enligt Riksantikvarieämbetets register över fornlämningar finns ett 40-tal kulturminnesskyddade vrak i Blekinge. Men eftersom registret inte är fullständigt kan det röra sig om hundratal, eventuellt tusentals, förlista fartyg bara utmed Blekinges kust, skriver BLT Sydöstran.

Måste ansöka om bärgningstillstånd

Eva Lindahl, som arbetar på företaget Skandinavisk vrakdykning som ofta dyker i Blekinge, varnar nu för att lagändringen kan få troféjagande dykare att bli extra klåfingriga.

– Det finns alltid personer, i den stora massan av dykare, som tycker att de kan göra som de vill – som tänker att det spelar ingen roll om jag plockar upp lite, säger hon till BLT Sydöstran.

Göran Ekberg, arkeolog på statens maritima museer, säger också att det finns en utredd tro bland dykare att de får bärga hur de vill.

– Även om fartyg tappar statusen som fornlämning har ägaren fortfarande rätten till det – och det är sällan som det inte finns en ägare till ett sänkt fartyg. Så ska du plocka upp legalt så måste du ha bärgningsrätten eller ansöka om bärgningstillstånd, säger han till tidningen.

"Hålla ögonen på vraken"

Men även i fortsättning ska yngre lämningar också kunna få kulturminnesskydd om de är kopplade till en viktig historisk händelse eller om vraket exempelvis är extra välbevarat. Enligt länsstyrelsen i Blekinge finns det i dagsläget ingen plan för vad som ska hända med de förlista fartyg som förlorar sitt skydd i de blekingska vattnen.

– Men vi ska på ett eller annat sätt försöka hålla ögonen på vraken som tidigare varit skyddade men som inte är det längre, säger antikvarie Nils-Gustaf Nydolf till BLT Sydöstan.

FAKTA

Exempel på fartyg som mister kulturminnesskydd

1. Gustafwa som förliste år 1907.

2. Segelfartyget Charles som gick på grund år 1906.

3. Ångaren Baltic som förliste vid Busören 1908.

4. Det segelfartyg som gick på grund vid Drottningskär 1888.

5. Det fartyg som förliste utanför Listerlandet mellan 1901 och 1902.

Källa: BLT Sydöstran

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!