Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kvinna opererad i underlivet – fick för lite smärtlindring

En överläkare vid universitetssjukhuset anmäldes till IVO efter att ha utfört en smärtsam underlivsoperation. Foto: ULF RYD
Genrebild. IVO finner att läkaren har brustit. Foto: Remains/COLOURBOX

En kvinna fick bara lokalbedövning när hon skulle opereras i underlivet.

Trots att kvinnan grät och klagade på smärtan fortsatte läkaren operera.

Nu dömer IVO att läkaren brustit enligt patientsäkerhetslagen.

I december förra året skulle en kvinna i Malmö göra en underlivsoperation på universitetssjukhuset i Malmö eftersom hon hade en inflammation i blygdläppen.

Kvinnan har tidigare opererats för liknande problem och då fått narkos men vid det här tillfället föreslog överläkaren som skulle göra ingreppet lokalbedövning.

När läkaren började operera kvinnan i underlivet drabbades kvinnan av svår smärta och upplevde läkaren som så hårdhänt att hon började gråta. 

Kvinnan anmälde händelsen till IVO, Inspektionen för vård och omsorg två dagar efter operationen, vilket även 24Malmö skrivit om.

"Kände mig otrygg"

I sin IVO-anmälan skriver kvinnan:

– Jag sa till henne flera gånger att jag har jätteont men hon lyssnade inte. Jag kände mig otrygg i hennes händer".

Nu har IVO kommit med sitt utlåtande och de finner att överläkaren har brustit genom att gett tillräckligt god smärtlindring och inte ha genomfört vården i samråd med patienten. I sitt beslut skriver de:

– Vid det aktuella ingreppet upplevde patienten mycket stark smärta vilket läkaren inte tog hänsyn till eller försökte lindra. Läkaren genomförde ingreppet trots patientens smärtupplevelse.

Bröt mot lagen

IVO menar att läkaren i sin yrkesutövning inte har uppfyllt kraven i patientsäkerhetslagen. 

De hänvisar till en paragraf där det står att "en patient ska ges sakkunnig och omsorgsfull hälso- och sjukvård. Vården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Patienten ska visas omtanke och respekt." 

Enligt anmälan har verksamhetschefen och sektionschefen fört samtal med läkaren och man beklagar patientens negativa upplevelse. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!