Malmökvinnan tog mycket illa upp när hon upplevde att hon tvingades ta av sig slöjan offentligt. (Bilden föreställer inte den aktuella kvinnan.) Foto: Robban AnderssonMalmökvinnan tog mycket illa upp när hon upplevde att hon tvingades ta av sig slöjan offentligt. (Bilden föreställer inte den aktuella kvinnan.) Foto: Robban Andersson
Malmökvinnan tog mycket illa upp när hon upplevde att hon tvingades ta av sig slöjan offentligt. (Bilden föreställer inte den aktuella kvinnan.) Foto: Robban Andersson
Läkaren blev stämd för diskriminering men Malmö tingsrätt tyckte inte att han hade gjort fel. Foto: Ludvig ThunmanLäkaren blev stämd för diskriminering men Malmö tingsrätt tyckte inte att han hade gjort fel. Foto: Ludvig Thunman
Läkaren blev stämd för diskriminering men Malmö tingsrätt tyckte inte att han hade gjort fel. Foto: Ludvig Thunman

Kvinna ombads ta av slöja – stämde läkare

Publicerad

En muslimsk kvinna som gick för att efterkontrollera en ögonoperation i Malmö blev ledsen och upprörd för att doktorn bad henne ta av sig slöjan utanför behandlingsrummet.

Organisationen Malmö mot diskriminering stämde läkaren på 20 000 kronor – men förlorade. Kvinnan har inte "behandlats sämre än någon annan".

Kvinnan hade gått igenom en kosmetisk operation kring ögonen hos en plastikkirurg i Malmö 2012. Två år senare skulle doktorn kolla så att allt såg bra ut och hon kallades till efterkontroll hösten 2014.

Innan hon fick gå in på behandlingsrummet blev hon ombedd att ta av sig sin kappa och slöja, vilket hon själv efteråt hävdade hade gjort henne mycket upprörd. Att ta av slöjan inne på behandlingsrummet hade varit OK – men utrymmet utanför upplevde hon som en offentlig miljö.

Visade nacke, hals och skuldra

"Hon visade hals, nacke och skuldra, vilket hon på grund av sin trosuppfattning inte vill göra offentligt", heter det i domen från Malmö tingsrätt.

I rätten sa kvinnan att hon hade ifrågasatt läkarens uppmaning men fått beskedet att hygieniska skäl låg bakom beskedet att slöjan skulle tas av.

Men både plastikkirurgen och hans kvinnliga läkarsekreterare säger bestämt att patienten inte vid någon tidpunkt visade minsta tecken på motvilja mot att ta av sig slöjan. Hon frågade ingenting och sa heller inte något som tydde på att hon tog illa upp.

Någon annan än doktorn och läkarsekreteraren fanns inte i lokalen vid tillfället.

Och patienter som av någon anledning inte vill ta av sig utanför får gärna göra det inne på behandlingsrummet i stället, hävdar läkaren. "Eftersom plastikkirurgi är en verksamhet av integritetskänslig art är bemötandefrågor centrala", heter det.

Tingsrätten säger nej

Det framgår av domen att kvinnan dessutom bokade tid för ytterligare en efterkontroll innan hon lämnade kliniken.

Organisationen Malmö mot diskriminering hävdade att bemötandet av kvinnan hade varit diskriminerande. Men efter att ha hört de inblandade parternas versioner av händelsen beslutade tingsrätten att avvisa stämningen.

Rätten finner inte att "hon har behandlats sämre än någon annan har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation". Kravet på en diskrimineringsersättning på 20 000 kronor avvisas därför.

Malmö mot diskriminering ska även betala klinikens juridiska kostnader.

 

Följ Kvällsposten på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag