Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Välspelat – men Silvana Imam är värd mer än det här

Linnea Andreassen,Tor Lind, Teresia Bokor, Hanna Fritzson. Foto: Katja Tauberman
Hanna Fritzson och Linnea Andreassen Foto: Katja Tauberman

Isabelle Aboulkers opera "Förvandlingar i helvetet" är en varieté att njuta av.

Charlotte Wiberg ser en normkritisk bagatell på Malmö borggård.

OPERA | RECENSION. Är Hieronymus Bosch queer? Ja, det ligger nära till hands att se hans över alla artbestämningar prunkande konst med den blicken. Bente Rolandsdotter, som gjort kostymen till Isabelle Aboulkers queeropera "Förvandlingar i helvetet" (1981), gör i alla fall denna association. Hon strävade, berättar hon under introduktionen till operan vid premiären på Malmö museer, efter normkritik och var inspirerad av Bosch – resultatet blev en Silvana Imam-kopia på scen (spelad av Linnea Andreassen) med en bild av Bosch och olika feministiska citat på läderjackan.

Bosch och Imam värda bättre

Så fyrkantig blir tyvärr normkritiken. Både Bosch och Imam är värda bättre än så. Operan handlar om gränsöverskridande parbildningar och ett ifrågasättande av dikotomin ont och gott. Bakom produktionen står delvis Den andra operan, som satsar på opera av kvinnor, och det är mycket bra. Men tyvärr gör den påtagliga normbrytningsambitionen att resultatet blir förutsägbart. Det mest provocerande i insceneringen är cigaretter, och de tänds aldrig. 

LÄS MER – Gunilla Brodrej ser Kamraternas "Räven" och "De sju dödssynderna" i Årsta

Kanske går det inte att göra så mycket mer med denna lättsamma opera, som tycks perfekt för sommarens utomhusscener. Här i ett samarbete mellan Operaverkstan och nystartade Den andra operan i Malmö. Musiken växlar mellan olika populära stilar, som en varieté, och är njutbar sånär som på ett par tröttsamma koloraturpartier (vilka sopranen Teresia Bokor, förvisso klarar med den äran). 

Alla i kvartetten på scen spelar sina roller väl – främst ska den flitige Djävulen, Tor Lind, nämnas – och Rolandsdotters val av en enkel gunga som scenbild, en gestaltning av vågspelet mellan himmel och helvete, är kongenialt utan att vara uppseendeväckande. 

Linnea Andreassen, Hanna Fritzson, Tor Lind Foto: Katja Tauberman

Men det finns också något som utmärker sig i föreställningen som inte brukar stå i centrum när det gäller opera – språket. Regissören Ditte Hammar har översatt och bearbetat. Hon har gjort det stilfullt och anpassat texten till här och nu utan att den verkar tillgjord. Detta kanske inte är det bästa betyg en opera kan få, men för librettot får ändå "Förvandlingar" i helvetet en lysande stjärna.

 

Opera

Förvandlingar i helvetet

Av Isabelle Aboulker 

Libretto Jean-Pierre Vaguer

Svensk översättning Ditte Hammar

Malmöhus borggård

Även Årsta teater och utomhusscenen vid Årsta Folkets hus, Stockholm 4-5/7

Marabouparken, Sundbyberg, Stockholm 7-8/7

Speltid 0.50 t.

 

Charlotte Wiberg är frilansande kritiker på Expressens och Kvällspostens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!