Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Underfundig konceptkonst i raffinerade teckningar

"Eget hem" (1988) av Maria Lindberg.
"Egen bil" (1988) av Maria Lindberg.
Sara Berg. Foto: MIRIAM PREIS

Maria Lindbergs konstverk ställs ut i en stor utställning på Malmö konsthall.

Sara Berg tycker att idéerna snarare än hantverket är den stora behållningen.

RECENSION | KONST. Den som gillar memes, David Shrigley och samtida svensk seriekonst bör besöka Malmö konsthalls stora utställning med Maria Lindberg (född 1958). Hennes tidiga verk utgår från Fluxus-rörelsen och har ägnats en egen liten avdelning.

Här finns bland annat olika former av kommunikation, som är på samma gång kontaktsökande och tröstlös. Hon skickar brev till livsmedelsproducenter och klagar på insekter i maten, som svar får hon värdecheckar och entomologiska utlåtanden. Hennes poste restante-brev till sig själv i olika städer långt borta, returneras alltid till avsändaren.

Jag brukar vara ett fan av konceptkonst, men tycker att Lindbergs styrka i stället ligger i de verk där hon kan påverka hela processen. Främst hennes teckningar brukar lyftas fram, men jag gillar även de tidigare målningarna som är både mer minimalistiska och mer vulgära.

En svartmålad box kallas ”Flicka med ledsyn” och i ”Pojke och hund” syns nacken på en hund mellan två skrevande ben, vilket lämnar öppet för tolkningen tillgivenhet eller tidelag.

Underfundig ton

Redan här spelar titeln stor roll, ett grepp som blir allt mer raffinerat i de senare teckningarna. Gemensamt är den underfundiga tonen, den ganska torra humorn samt att det första intrycket nästan alltid är fel. En trekant med spetsen vänd nedåt innehåller texten ”You have the right to remain silent [...]”. Titeln lyder ”Tyst som en mus”. Ett tecknat träd i blyerts kallas ”A paper that wants to be a tree again”.

Det är egentligen aldrig utförandet, utan snarare idén som är behållningen. De flesta teckningar är medelskickligt ritade, men får tack vare titelkommentaren en ytterligare dimension. Precis den typen av konst som är lätt att avvisa eftersom estetiken aldrig är dess främsta tillgång, men som rymmer något vackrare: en hjärna bakom.

Här finns även en del platsspecifika verk, målade direkt på väggen. Min favorit är denna pragmatiska cynism: ”In order to save the boy from falling into the hole he pushed him into it”.

 

KONST

Maria Lindberg

Malmö konsthall

Till 25/11

 

Sara Berg är konstkritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!