Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Teaterman utsedd till årets Thaliapristagare

TEATERKUNG I KULISSERNA. Årets Thalia-pristagare tillbaka på Malmö opera där han i våras satte upp "Lear": "Min roll har alltid varit att påminna om annat, nytt eller gammalt, som ligger utanför, och därigenom utmana våra snabbt invanda tankemönster", säger Stefan Johansson - här med Bror Marklunds gyllene Thalia, som står i opera-foajén.
Foto: Lasse Svensson
Foto: Lasse Svensson

Det finns en likhet mellan årets Thaliapristagare och det verk han belönas för. Precis som tyske tonsättaren Aribert Reimann med operan "Lear" griper tag i publiken med intensiva kluster av komplex musik, förmedlar Stefan Johansson ett engagerande rikt flöde av tankar, infall och associationer när vi möts för ett Thaliasamtal.

Teaterns självlärde alltiallo

Så lyder Thalia-juryns motivering
"Thaliapriset för säsongen 2012/2013 tilldelas Stefan Johansson för regin av Aribert Reimanns opera "Lear" på Malmö Opera.
Stefan Johanssons regi präglas av en dramaturgisk tydlighet som framhäver dramats kärnsituationer. Med stor lyhördhet inför Reimanns komplexa partitur låter han musiken ge impulserna till de sceniska uttrycken, musiken blir bäraren av det poetiska ljuset i en nattsvart men ändå upplyftande föreställning. Det är en konstnärlig seger för alla inblandande. Och Stefan Johanssons regi bildar den samlande kraften."

Namn:
Stefan Johansson

Född: 1947

Bor: Stockholm

Yrke: dramaturg, regissör, teaterskribent, skådespelare

Utbildning: fil kand i litteratur- teater- och filmvetenskap, teater- och musikstudier i Sverige och utomlands, minst 50 % autodidakt.

Meriter i urval: grundare och konstnärlig ledare Teater 9 1969-1991, chef Radioteatern 1988-95, dramaturg Kungliga operan 1997-2014, chefdramaturg, försteregissör Malmö opera 2010-2013. Regisserade Wagners "Nibelungens ring" i Dalhalla 1997, "Parsifal" Malmö opera 2012. Ledamot i ITI:s organ för ny musikteater, Music theatre now.

Gör: dramaturg Kungliga operan. Regiuppdrag på Malmö opera 2015.


Thalia-juryn består av:

Ordförande: Theresa Benér, kulturjournalist, teater- och konstkritiker. Lars Gustaf Andersson, professor i filmvetenskap vid universitetet i Lund, författare. Matti Edén, musikskribent, musiker och lärare. Boel Gerell, författare, kulturjournalist, lärare vid K3, Malmö högskola. Martin Lagerholm, teater- och operakritiker, författare. Christel Persson, kulturredaktör i Kvällsposten.

Juryns hedersomnämnanden
Charlotte Engelkes nominerades för regi och koncept i "Flygande holländare" på Helsingborgs stadsteater.
Det gjorde även Ann Petrén för sin roll som Fru Alving i Gustav Tegbys och Rikard Lekanders "Gengångare/Zombies" på Malmö stadsteater, liksom Jan Nielsen (regi), Michalis Koutsogiannakis och Hassan Brijany (ensemble) i uppsättningen av Slawomir Mrozeks pjäs "Emigranterna" på Helsingborgs stadsteater.
Vidare nominerades Teaterrepubliken för "Hata NN", och Farnaz Arbabi för sin regi av Jonas Hassen Khemiris "Jag ringer mina bröder" på Malmö stadsteater, och slutligen Ragna Weisteen som regisserade Dale Wassermans "Gökboet" på Moomsteatern i Malmö.

Denna mångsidige teaterman är upprymd över priset, det första han fått efter nästan 50 år i hjärtat av svensk scenkonst. Konstnärlig ledare för experimentgruppen Teater 9, radioteaterchef, mångårig dramaturg på Kungliga operan samt chefdramaturg och försteregissör på Malmö opera - på pappret framstår Stefan Johansson som en tung aktör i teateretablissemanget. Men han hävdar att det är precis tvärtom:

- Jag är i opposition. Annars hade jag lyckats mycket bättre. Jag är tacksam för de saker jag fått igenom och den framgång jag plötsligt har haft som regissör, de senaste åren. Det fyller mig med uppriktig förundran.

- Mitt mycket goda samarbete med operacheferna Birgitta Svendén och Bengt Hall bygger på att jag kan säga vad som helst till dem i enrum, men det är de som bestämmer. De kan säga nej. Så makthavare har jag aldrig känt mig som. Mitt inflytande är alltför bräckligt, framhåller Stefan Johansson.

Idén att sätta upp Aribert Reimanns "Lear", som fick Nordenpremiär i våras, var del av Malmö operas strategi att varje spelår visa ett modernt eller udda verk, förutom en stor och en liten välkänd opera, samt musikal. Stefan Johansson hade redan nosat på Reimanns operaversion av August Strindbergs "Spöksonaten" på 80-talet. På 90-talet introducerade han och Bengt Hall Reimann i Sverige med just "Spöksonaten" på Kungliga operan. När de nu valde "Lear" till Malmö funderade de på hur man skulle nå publiken:

- Även om man har spelat Alfred Schnittke och Jonas Forssell så är ju Malmö/Köpenhamn inte något eldorado för opera med modernistisk musik. Det är mera Stockholm och Helsingfors i så fall. Så jag stod med problemet att intressera en publik för stycket.

Han bestämde tidigt att sätta orkestern på scenen och placera spelet framför den, över orkesterdiket, som på Shakespeares elisabetanska, tomma spelplats.

- Jag uppnådde att musiken, som är delvis hård och aggressiv, upplevdes som ett naturligt ljud som strömmade ut och lyfte sångarna mot publiken snarare än att överrösta dem. Jag fick inga kommentarer på att det skulle vara rälig musik, inte ens av folk som var ovana vid den. Samtidigt kunde vi komma nära, som i ett kammarspel.

En annan viktig aspekt var kostymerna, av illustratören Dina Sandberg, som här debuterade inom teatern. Stefan Johansson ville genom dräkter och insignier skapa paralleller mellan dramats interna maktstrider och kampen i naturen:

- Min ledtråd till Dina var att de skulle vara som praktfulla insekter som käkar på varandra. Det skulle vara en grym natur, att äta eller ätas, och med anknytning till renässansen.

För den 66-årige regissören blev det kreativt stimulerande att 23-åriga, teaterovana Dina på ett rakt sätt kunde ifrågasätta hans idéer, "utan tjafs". För Stefan Johanssons konstnärliga val bygger på dialog:

- Jag är uppvuxen i en kraftfull gruppteatervärld, med samarbete, och i en relativt utopisk jämställdhet. Så jag är inte mycket för det där att mitt ego ska dominera. Det kan annars tyckas så, för jag pratar väldigt mycket! Men det är min uppgift att tala och sedan tyst följa vad folk gör på golvet eller framför mikrofonen.

Stefan Johansson är nu också en handlingens man. På Teater 9 och Radioteatern införde han "svåra" dramatiker i Sverige, till exempel Heiner Müller och Elfriede Jelinek. För en tid sedan reprissände Radioteatern hans egen uppsättning från 1990 av Pier Paolo Pasolinis "Calderón".

Ibland skylls Stefan Johansson för att vara kultursnobb. Detta är han oförstående inför, då han snarare sökt underlätta en bredare publiks möte med olika slags verk:

- Jag tror det är en kvalitet att utmana med det okända. Inte för att göra sig märkvärdig, utan för att vi hela tiden behöver andra tankar - otänkta tankar och bortglömda tankar. Sen tycker jag också att det i institutionerna måste finnas ett stort ansvar för folkbildning, att bära vidare det som är centrum i traditionen. Men min roll har alltid varit att påminna om annat, nytt eller gammalt, som ligger utanför, och därigenom utmana våra snabbt invanda tankemönster.

Detta lyckades han med i den nu prisbelönta operan "Lear", en uttolkning som enligt Thalia-juryns Martin Lagerholm gick rakt "in i det centrala nervsystemet" (KBl 29/4).

Årets Thaliapris utdelas på Malmö opera lördagen den 30 november.

Tidigare pristagare


1952: Georg Årlin
1953: Gertrud Fridh
1954: Åke Fridell
1955: Toivo Pawlo
1956: Bengt-Åke Bengtsson
1957: Naima Wifstrand
1958: Max von Sydow
1959: Ingrid Thulin
1960: Åke Askner och Lars-Levi Laestadius
1961: Sture Lagerwall
1962: Yngve Nordvall
1963: Folke Abenius
1964: Olof Bergström
1965: Lennart Olsson
1966: Halvar Björk
1967: Agneta Prytz
1968: Arne Hasselblad
1969: Margareta Hallin
1970: Barbara Granzow
1971: Göte Fyhring
1972: Eva Sköld
1973: Gunnar Ekström
1974: Maj Lindström
1975: Carl-Åke Eriksson
1976: Lars Humble
1977: Leif Söderström
1978: Karin Mang-Habashi
1979: Emy Storm
1980: Göran Arfs
1981: Holger Reenberg
1982: Elsa-Marianne von Rosen
1983: Kåre Sigurdsson
1984: Carl-Åke Eriksson
1985: Lars Passgård
1986: Arne Strömgren
1987: Pär Ericson
1988: Marianne Mörck
1989: Annika Lundgren
1990: Kristina Kamnert
1991: Ronnie Hallgren
1992: Mats Eklund
1993: Jonas Kåge
1994: Peter Oskarsson
1995: Bente Lykke Møller
1996: Helen Sjöholm (Malmö Musikteater)
1997: Staffan Valdemar Holm (Malmö dramatiska teater)
1998: Kjell Stjernholm (Moomsteatern Malmö)
1999: Lena Josefsson (Skånes dansteater)
2000: Hans-Peter Edh (Malmö dramatiska teater)
2001: Fredrik Gunnarson (Malmö dramatiska teater)
2002: Henric Holmberg (Skillinge teater)
2003: Teater Terrier Malmö
2004: Bror Tommy Borgström (Ystads stående teatersällskap)
2005: Maria Sundbom (Malmö dramatiska teater)
2006: Dramaturgerna Jörgen Dahlqvist, Fredrik Haller, Christina Ouzounidis (Teatr Weimar. Malmö)
2007: Maria Sundqvist (Operaverkstan, Malmö Opera- och musikteater)
2008: Kajsa Giertz (Hipp, Malmö stadsteater)
2009: Varietéteatern Barbès (Nina Jemth och Pelle Öhlund)
2010: Lindy Larsson (Malmö stadsteater)
2011: Erik Gedeon och Klas Abrahamsson (Malmö stadsteater)
2012: Harald Leander (Teater 23, Malmö)