Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Tänk om" är en bra musikal utan guldkant

Musikalen "Tänk om" hade under lördagen Sverige-premiär på Malmö Opera.Foto: Pressbild
Kvällspostens recensent Olle Berggren imponeras av flera solonummer...Foto: Pressbild
...men tror att uppsättningen saknar något för att slå stort.Foto: Pressbild

Musikalen "Tänk om" hade i går Sverige-premiär på Malmö Opera. Kvällspostens recensent Olle Berggren imponeras av flera solonummer – men tror att uppsättningen saknar något för att slå stort.

Idén är gammal men pålitlig. Vad skulle hända om jag tog den andra vägen i stället...?Ögonblicket, eller samtalet, som förändrade ett helt liv. 

Filmen heter "Sliding Doors", och musikalen, som i går hade Sverige-premiär på Malmö Opera, heter "Tänk om". Ett djärvt drag av operan för att de vågat göra en svensk version av denna Broadway-succé som ändå känns svår att plantera att passa den svenska musikalscenen.

I "Sliding Doors" från 1998 lever Gwyneth Paltrow parallella liv med olika hårfärger. I musikalen "Tänk/Om" – som hade New York-premiär 2014 – lever Elisabeth, övertygande gestaltad av musikalprimadonnan Linda Olsson, två liv. Ett med glasögon, och ett utan...

Historien kretsar runt Elisabeth och hennes val i livet efter skilsmässan – det ena som Lisa, det andra som Betty – och deras möjliga och omöjliga livsöden. Vad skulle ha hänt om jag inte tagit det där telefonsamtalet just den där dagen. Tänk om...

Så långt är allt okej. Men de båda personerna är ganska lika, bara valet av män, och "politik", skiljer dem. Med glasögon ska Elisabeth, som efter skilsmässan flyttat till New York, vara den sexiga och förföriska. Utan glasögon (!) är hon den duktiga stadsplaneraren som slits mellan miljö och big business. Nej, det är inte alltid lätt att hänga med i drömmens olika svängar. Hade varit enklare med ett lokalt scenario förankrat i Möllan, Slottsstaden och Västra Hamnen med alla lokala schablonbilder (men då hade man nog inte fått rättigheterna).

"Tänk om" är en samtida hipstermusikal för 30-plussare även om temat kan gälla alla åldrar. Vi får lite feminism "light", lite trädkramare och så den fula kapitalisten som vill dra motorvägar inne i city där barnen leker. Fast så är det förstås inte i dagens Sverige...

Den amerikanska scenmodellen funkar inte alltid i dagens Sverige, eller dagens Malmö. När 30-åriga män åker sparkcykel är det inte längre hippt. Men det finns ändå mycket som är bra med Philip Zandéns uppsättning. Där Elisabeth låter plågsam i soundtracket till Broadway-showen låter Linda Olsson "så mycket bättre". Problemet är ändå att den här musikalen inte producerat en enda hit-låt den här sidan Atlanten, ett paradnummer som man kan hänga upp föreställningen på. Den där låten som avslutar första akten och får oss att vilja höra mer. Musiken är för anonym och bygger på ett hopkok av dagens amerikanska "mainstream"-pop, den man hittar på Billboardlistan. På svenska blir det Mello. Ironiskt nog var premiären samma kväll som Malmö-upplagan av årets Melodifestival gick av stapeln några kilometer söderut.

En del solonummer i "Tänk om" hade också försetts med en dansare som illustrerar sången, ett väl beprövat Mello-trick. Okej-dansarna i "Tänk/Om" är betydligt vassare än i sångfestivalen. Scenografin är enkel och smart. Som vi befann oss i skateparken Stapelbädd i Västra Hamnen. Sex olika ramper skapar 20 olika scener och 15 miljöer under fem år i Elisabeths "schizofrena" liv som Lisa och Betty. Och kostymerna är som alltid på pricken när vi talar om Malmö Opera.

De grå tonerna är smakfulla och effektiva, men så plötsligt spricker de upp i ett guldigt festnummer. Om Linda Olsson drar det tunga lasset så är måste även Sara Lehmann, som Anne i stålgrå page och snyggaste kläderna, nämnas. Lehmann som sticker ut, det är henne man kollar, hennes kroppsspråk, mimik och sång. En framtida stjärna...? 

Däremot finns det en del herrar om känns fel-castade och inte riktigt når upp till vare sig de vokala eller dramatiska kraven. Jag vet inte om "Tänk om" någonsin kommer att bli en hit i Sverige. För att komma vidare i den svenska musikalkulturen krävs att man får friare händer, omarbetar och gör den mer begriplig. Och att man får en radiohit som bär projektet – Tänk, om...

 FAKTA:

Tänk om

Musikal

Var: Malmö Opera

Regi: Philip Zandén

Scenografi: Julia Przedmojska

Kostym: Helle Carlsson

Koreografi: Ambra Succi

Dirigent: Josef Rhedin