Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svanen lyfter

Josef Palm på språng i Svansångare på Helsingborgs stads-teater.
Foto: David Skoog

Martin Lagerholm är med om en sceniskt livfull nära-döden-upplevelse i Svansångare på Helsingborgs stadsteater.

”Svanesång refererar till en mycket gammal föreställning om att svanen är helt stum under hela sitt liv, men kapabel till att sjunga endast en enda oerhört vacker och hjärtskärande sång precis innan den dör”, står det att läsa i programbladet till performanceartisten Charlotte Engelkes föreställning Svansångare. Kära nån, är det så illa ställt att det nu på allvar börjar rycka i sångstrupen på den krisande teatersvanen Helsingborgs stadsteater! Inte alls, ty när en av de sex medverkande, Cecilia Borssén, som en lätt bedagad showbizvärdinna inleder aftonen med ett ”Adjö, och välkomna till slutet”, ja, då faller allt på plats och bereder vägen för en sceniskt livfull nära-döden-upplevelse. 


Engelkes crossover-skapelse är ett vackert och kaxigt allkonstverk, där inslag av dans, teater, kabaret, musikal och performance blandas ihop till ett lika lyriskt som absurdistiskt collage kring ett faktum som förr eller senare angår oss alla: döendet. Vad har vi för föreställningar om det? Hur vill vi uppleva denna sista stund och vad händer efteråt? Engelkes, som på Lillans scen står för både koncept, regi och scenbild, har så skapat en förvisso på gränsen till överlastad, men icke desto mindre effektfull, rörlig, dynamisk och infallsrikt materialiserad estetisk fantasi om dödsögonblicket, slutet, avskedet, den skälvande stunden innan ridån faller.


I korta sceniska tablåer, dramatiska inlägg och koreografiska fragment varvas monologer, dialoger, pantomimer, citat, operaarior, berömda slutord och veritabla balettscener exekverade av ensemblens sex svansångare utstyrda i Anna Ardelius kongenialt fantasieggande och bisarra kreationer – nämnda Borssén, Lennart Almroth, Petra Fransson, Ida Wallfelt, Jan Nielsen och Josef Palm. 

 En integrerad och central del av föreställningen utgör också Willi Bopps illustrerande ljuddesign och ambient music som fritt associerar till det sceniska grundmotivet, inklusive variationer på Tjajkovskijs balettmusik till Svansjön och referenser till den döende Didos klagan ur Purcells Dido och Aeneas och Sibelius tondikt Tuonelas svan, sagornas odödliga fågel.

 Helsingborgs stadsteater lever!

FAKTA

SVANSÅNGARE | Koncept och regi: Charlotte Engelkes | Helsingborgs stadsteater | Spelas t o m 22/1