I stället för pressavdelningens defensiva uppräkning av olika uppsättningar som skulle motsäga min tes hade det varit intressant att ta del av ledningens motivering till varför de ger de största och mest prestigefulla operarollerna till utländska unga solister i stället för till svenska.
Varför är det så viktigt för operakonsten? Kanske har operachefen Bengt Hall och dramaturgen Stefan Johansson märkt att kvalitén på de svenska sångarna har försämrats?
I så fall är det en större viktig principiell diskussion som bör föras och i längden kanske rentav kan ifrågasätta operahögskolorna.
Att engagera den fordom legendariska tyska regissören Peter Stein (79 år) tolkar jag som ett utslag av dåligt omdöme eller tappad koll.
På ett föredrag vid Teaterhögskolan för några veckor sedan påstod Stein till exempel att kvinnor inte kan regissera. De svenska sångarna kan kanske skatta sig lyckliga som slapp jobba med honom.
Om Malmöoperans hållning är att svenska operasångare får nöja sig med att sjunga svensk repertoar, skickas på turné i mindre produktioner, tilldelas biroller, eller vara stand in så sjung ut!
Gunilla Brodrej är kritiker och scenredaktör på Expressen Kultur.