Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spretig utställning som triggar våra ögon

Två av de bilder som visas i Sjöbo.Foto: Amanda Nordgren, Gabriella Dahlman

FOTOGRAFI I FOKUS | Sjöbo konsthall | Gabriella Dahlman, Marthe Aune Eriksen, Amanda Nordgren, Andreas Nordström, Gert Petersson, Peter Wallström, t o m 22 mars.

 

När Sjöbo konsthall för första gången deltar i den skånska Fotobiennalen gör man det via sex konstnärer, och lika många olika uttryck, tekniker och inte minst - temperament. Och det är en lite spretig utställning, med spännande bekantskaper. Och med ett utforskande av tid och rum som faktiskt löper som en röd tråd genom konstnärskapen.

Fotokonstens framåtrörelse representeras av Peter Wallström vars "Choices" är en drygt tre minuter lång video bestående av bilder tagna med mobil/Hipstamatics slumpfunktion. Vardagsbilder blandas i (alltför?) hög hastighet med bilder på starkare symboler, som till exempel dödskallar, samtidigt som orden "Syns du finns du", återkommande och oroande blinkar på duken.

Gert Peterson leker med olika tidslager i serien "Bara en skugga bort"; fem kollage, inspirerade av moderns kvarlåtenskap. Gamla foton, brev och annonser, skalas av, och läggs på varandra. Mest levande blir det när personer finns med på bilderna.

Andreas Nordström utgår från upphittade laminatprover från 60-talet - de har scannats och förstorats upp rejält. Rött, svart, gult och vitt med små "guldklimpar" i. Minnen från en tid då drömsamhället skulle byggas upp och inte monteras ner.

Gabriella Dahlmans hyperrealistiska foton av frusna trädgårdsdetaljer - blad, skrumpnade blommor, lönn-näsor, rosenknoppar - är samtliga tagna under december 2011. Förstorade, stiliserade, mot svart bakgrund blir de overkligt vackra och nästan lite skrämmande på en gång.

 

Marthe Aune Eriksen och Amanda Nordgren har gemensamt att de skildrar ödsliga miljöer med blekt vemod och något slags längtan. Eriksen visar här elva bilder i miljöer och färger av sand, betong och sten från ett slags odefinierade, anonyma icke-platser.

 

Men det är till Amanda Nordgrens sju bilder blicken ständigt dras och stegen styrs tillbaka. Kvadratiska, högblanka och fulla av underliggande känslor signalerar de vardaglighet och mystik, skönhet och oansenlighet på en gång. Alla med något udda och avvikande som fångar uppmärksamheten. Vad gör högen med salt i hörnet av rummet med den skira spetsgardinen? Varför hänger ett "ont öga" över den öppna dörren som avslöjar ytterligare en öppen dörr? Vad betyder H-et i taket bredvid det trasiga lysröret, eller är det ens ett H? Ligger stenarna av en slump i en ring i det vackra höstlandskapet?

Ja, kan vi med hjälp av riter och "skrock" kontrollera vår tillvaro, oss själva och våra liv? Nordgrens sju "Besvärjelser" triggar både ögat, hjärtat och hjärnan i lika stor omfattning.

 

Camilla Larsson

kultur@kvp.se