Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Språkklipparen

LOPPISFYND. Redell Olsen klipper om gamla filmrullar som hon hittat på loppis och i dödsbon.

Engelska poeten Redell Olsen är rastlöst aktiv som lärare och forskare i  kreativt skrivande vid University of London, som filmare och  performancekonstnär. Under flera år var hon också redaktör för  nättidskriften How2.

Hon återkommer ständigt till minnets bedräglighet, dess beroende av materialitet och kropp. I uppläsningar och scenföreställningar blandar hon hänsynslöst och lekfullt olika medier och framställningsformer för att undersöka villkoren för våra kollektiva och privata minnen och historieskrivningar.

Los Angeles- förlaget Les Figues Press ger nu ut hennes "Film Poems" i sobert designad volym. Dikterna är tillkomna för att läsas upp eller projiceras i multimediaföreställningar, men kan också läsas för sig, tyst i boklampans sken.

Ett av Olsens grepp är repetitionen och variationen. Upprepningarna påminner oss om språkets kroppslighet, att det är ljud och tecken, och frikopplar orden från deras betydelser för att sedan - i lekfull ringdans - återkomma till innehåll, substans.

Ett annat grepp är fragmentiseringen. Olsen låter språket sönderfalla, precis som de filmremsor hon hittat i en plåtburk och vars bildrutor inte längre har sammanhang med varandra. Resultatet är ofta oöversättliga rader som samtidigt i sin musikalitet och i sin splittring förmedlar sorg över en stor förlust:

break white open or if

birds have feathers if

everything feathers is

För att se och höra dikterna realiseras kan den intresserade söka upp filmdokumentationer på Olsens blogg: http://filmpoems.wordpress.com

I förordet skriver Drew Milne att man skulle kunna tänka sig Olsen göra neo-feministiska filmer, "Jean-Luc Godard crossed with Agnès Varda" - om hon bara fick resurserna.

Men Olsen har i brist på just resurser fått göra som så många experimentfilmare: hon har letat på loppmarknader och i dödsbon och hittat filmrullar som hon återanvänt, omskapat.

På samma sätt återanvänder hon och omskapar språket. Hon klipper om språket och ger oss tillfälliga nyutgåvor av vår saknad.


Av Lars Gustaf Andersson

lyrik

REDELL OLSEN

Film Poems

Les Figues Press (USA)