Sopraners trista öde

Ann Marie Backlund och Gabriella Drake Lindfors i Malmö operas turnéuppsättning Sopraner.
Foto: Markus Gårder

Varför ska sopraner så ofta möta ett hemskt öde, ofta döden? En fråga som penetreras i Malmöoperans turnéföreställning som Martin Lagerholm har sett.

Titelinnehaverskan i Donizettis Lucia di Lammermoor blir vansinnig och dör i sista akten. I Puccinis Tosca sticker hjältinnan kniven i ryggen på polischefen Scarpia innan hon kastar sig ut genom fönstret och dör. I Verdis Rigoletto blir den unga Gilda knivstucken och nedstoppad i en säck, alltmedan den obotligt sjuka sömmerskan Mimì i såväl Puccinis som Leoncavallos La bohème segnar ned och dör i slutscenen.

 Alla dessa ledande sopraner som dör på scenen har i hundratals år varit ett naturligt inslag i den klassiska operan. Visserligen stryker en och annan tenor också med i spridda operaverk, men sällan barytoner och aldrig basar.

 Sopranernas livsöden är och förblir helt enkelt förfärliga. Sjukdom, svartsjuka, raseriutbrott och ond bråd död är deras eviga följeslagare genom operans grymma historia.

 "Musiken och sången är vacker, men varför måste de dö?" frågar sig nu skådespelaren och regissören Annette Norberg i programbladet till sin egen nyskrivna föreställning Sopraner, som under Malmö Operas flagg hade premiär i Förslövs bygdegård i helgen och som under hösten beger sig ut på en omfattande Skåneturné.


På scenen ses och hörs sångerskorna Gabriella Drake-Lindfors och Ann-Marie Backlund, under premiärkvällen ackompanjerade av pianisten Lisa Fröberg (under resten av turnén av Annika Bjelk-Wahlberg).

 I denna lagom lättsamma och spirituella show om döden på operan blandar man och ger, presenterar i ett rasande tempo ett potpurri på sopranrollernas klassiska repertoar (Wagner, Puccini, Verdi, Gershwin, Stravinskij, Mozart) sammanfogat av skojfriska små sketcher och replikväxlingar.

 Den ironiska glimten går inte att ta miste på, inte heller att Backlund framför allt är en habil sångsolist och Drake-Lindfors huvudsakligen en komisk naturbegåvning. Där-emot känns föreställningens själva innehåll litet väl tunt och upplägget en smula enahanda. Här hade man behövt bredda de sceniska uttrycken och hittat smidigare övergångar mellan inslagen.


Men visst lyckas paret också roa sin publik, som när de med fysisk inlevelse upplyser om operornas så kallade byxroller eller dividerar om sopranens många olika underkategorier. Och i slutnumrets improvisatoriska tumult - under en duett mellan Dorabella och Fiordiligi ur Mozarts Cosìfan tutte - tänder det till ordentligt, såväl sceniskt som musikaliskt. Här kommer showen helt till sin rätt, om också litet väl sent.


Martin Lagerholm

kultur@kvp.se

FAKTA

OPERASHOW
SOPRANER |Manus och regi: Anette Norberg | På scenen: Gabriella Drake-Lindfors och Ann-Marie Backlund | Malmö Opera | Premiär 3/9 i Förslövs bygdegård | Skåneturné under hösten