Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skrönor från cirkuslivet

En äldre Trolle Rhodin på artistbesök i Ystad.
Cirkuskungen Trolle Rhodin lämnade vid sin död efter sig sina nedskrivna minnen. Nu finns de utgivna i en omfångsrik bok i regi av hustrun Ingeborg.
Jan Hemmel har njutningsfyllt tagit del av historiken.

FAKTA

BOK
TROLLE RHODINS UNDERBARA CIRKUSVÄRLD | Av Trolle Rhodin i regi av Ingeborg Rhodin | Kira förlag

Mysigt i köket I köket syns flera av höstens trender. Trärena ytor, virkade detaljer, förvaring i plåt, gamla prylar och så vidare. Pall, 490 kronor, Mio. Stol, 899 kronor, Artiklar. Korg som lampskärm, 249 kronor, bröd- korg, 179 kronor, rund korg på kylskåp, 149 kronor, korg på kylskåp, 379 kronor, Granit. Lampa med tygbeklädd sladd, 59 kronor, stor glödtrådslampa, 49 konor, Clas Ohlson. Trasmatta, 549 kronor, Syster Lycklig. Emaljkastull, 390 kronor, Evensen Antik. Olivolja på flaska, 245 kr, Bruka. Grön antik plåtburk, 425 kr, svensk honung, 55 kronor, Systrarna Voltaire. Köksluckor från Picky Living.
Trolle Rhodin i mycket unga år. Foto: Foto: Brazil Jack
Människor! Djur! Sensationer! - Och ett säkert sinne för överdrifternas och skrytets poesi och strategi. Så blir man cirkuskung!
Trolle Rhodins underbara cirkusvärld heter en tjock och underhållande minnesbok i regi av Ingeborg Rhodin. Hon berättar i förordet att när hennes man, cirkuskungen, dog 1997 föll hans färdiga manus i glömska för ett tag, men nu ger hon oss tillfälle att följa med in i cirkusmanegerna under hela 1900-talet. Och det visar sig att Trolle Rhodin är en strålande berättare med drastisk humor.
Cirkus som vi känner den har utvecklats ur marknadsgycklarnas värld. Så som Trolle Rhodin beskriver marknadernas människor får berättelserna folk­sago­karaktär. Strapatser och förödmjukelser kunde förvandlas till komiska anekdoter om list och påhittighet i resandefokets värld, där berättelserna vandrade.

1917 föddes Trolle Rhodin in i en marknadsvärld, en cirkusvärld. "Cirkustälten var mitt hem. Tälten och vagnarna, marknadsstånden, järnvägs­tågen var mitt hem ... Ibland var mitt hem en jättestor trälåda, rymmande hela familjen. En trälåda lastad på en öppen godsvagn med cirkusattiraljer stuvade runt lådan och med en presenning över det hela. Då gällde det att hålla tyst eftersom det var förbjudet att resa på det sättet. God natt i Växjö, god morgon i Södertälje."
Trolles far, Carl Rhodin, var känd som Brazil Jack, ett namn som han tog efter att ha upplevt framgången för Buffalo Bills Wild West Show, som turnerade i Europa i slutet av 1800-talet. Han var en driftig showman som hade börjat som barn med att följa med sin far, trolleriprofessorn, på turnéer, i snö och storm till öar i Bohuslän eller med släde till norrländska godtemplarlokaler och Folkets hus.

Själv blev han va­­rietéartist och en skicklig violinist som turnerade i Europa innan han 1920 köpte två cirkusvagnar, cirkusuniformer samt utrustning till ett stort nummer med elektrisk högspänning: den elektriska stolen, en kopia från Sing-Sing. För Trolle, 3 år, blev turnéerna bekvämare eftersom de hade en riktig cirkusvagn att bo i. Det finns en fin bild av honom, 4 år, i cowboyutstyrsel med lasso.
Några år senare flyttade familjen till Stockholm, barnen skulle gå i skolan och Brazil Jack satte upp sitt varietétält på Nöjesfältet mittemot Gröna Lund på Djurgården. Det finns en längtansfull suck i Trolles beskrivning av Djurgårdsslätten, med de lekvänliga gränderna, Holtz kasperteater, positivspelaren Djurgårdskalle, med sin Emma, italienska ballongförsäljare, kanonfotografer och med Cirkus Orlando i cirkusbyggnaden.

Katolska skolan på Götgatan, privatlektioner i fiolspel, engelska och boxning. Operans balettskola, där Trolle hoppade av efter fem års dansande medan lillebror Teddy fortsatte, blev premiärdansör vid Kungliga teatern och på 1960-talet koreograf och balettchef på Malmö stadsteater. Många malmöbor minns balettskolan som han och hustrun Dorrit startade 1965.
Trolle hade barnroller på Operan och i Ernst Rolfs sommarrevy och var nallebjörn på Odeonteatern. Den unge Trolle klev ivrigt in i showvärlden. Den äldre Trolle beskriver med mild ironi pappa Brazil Jacks engagemang av artister till hans Barnum Show. Tre jättedamer som vägde över 250 kilo var, mannen utan armar som spelade fiol med tårna i duett med Brazil Jack . En av de längsta män som någonsin levat, holländaren van Albert. När han gjorde entré bar han en liten man på sin handflata.
Ingen tror att Snömannen från Nepal är en Snöman från Nepal, men det gör ingenting. I bästa fall gör det Snömannens prestation intressantare, och vi gläds åt att det kanske är någon som tror på honom, som på tomten. Brazil Jacks abessinska danstrupp? Tyskar! Indianen som försökte lära mig att kasta kniv när jag jobbade en sommar på Cirkus Busch i Berlin, am Funkturm, hette Wolfgang och var från Hamburg.
En självklarhet.

Pappa Brazil Jack uppträdde med en apa han kallade William King. Han lät fotografera apan sittande framför ett piano med händerna på tan­genterna. Sedan ansökte han att få nöjesskatten sänkt till 10 procent som gällde för konserter, från de 20 procent det kostade att framvisa dresserade djur. Kampen mot myndigheterna kan föras med ett leende.
Trolle Rhodins skildring av sin barndom är full av underhållande detaljer och bärs av en road solidaritet med det strävsamma showlivets människor.
Gott minne, gott humör och en skarp iakttagelseförmåga bär han med sig även in i vuxenlivet, en framgångssaga.
Bläddrar man bland bilderna i boken ser man Trolle till häst och med elefanter och med piska i lejonburen. Men mer och mer kommer berättelsen att handla om logistik, den tunga hanteringen av det stora företag som en resande cirkus är, med personal och tält och vagnar och djur som ska transporteras. Det gäller att säkra bra cirkusplatser och övertrumfa konkurrenternas affischering och presskontakter. Och att skaffa de mest publikdragande artisterna.

I september 1941 föddes Trolle Rhodins Zoo Cirkus. Direktören var 24 år, tältet hade fyra master och omkring 800 sittplatser. Programmet innehöll bland annat Pajazzo, en dresserad ponny, Böcklins hundrevy, Prins Hussain Mohammed, egyptisk trollkarl (han var faktiskt egyptier), Yuk Ching, världens bästa kinesakrobater, Mr Thumén med abessinska lejon, Clownen Kiki roar mellan artistnumren. Det gick bra. Redan nästa år kunde Trolle beställa ett nytt tält med 2 000 sittplatser. Och så fortsätter historien. Trolle var kanske inte världens bästa hästdressör, erkänner han, men hans frack satt perfekt, skuren av en av Stockholms främsta frackskulptörer, Hjälte. Följer man bokens rikliga illustrationer med cirkusaffischernas megafonliknande utrop ser man hur cirkusen växer efterhand - Direktör Trolle Rhodins frihetsdressyr 60 HÄSTAR!

Trolle gav sig ut i Europa och det är fascinerande berättelser om landsvägskaravaner, öststatsdiplomati, föreställningar med tre maneger, vattenshow, isrevy och dansande fontäner.
"Sedan vi lämnat Sverige hade vi varit på turné i 45 månader, gett föreställningar i fem länder och 42 städer för en publik på över sex miljoner åskådare."
1964 var Trolle Rhodin 47 år och for till USA, tillsammans med över 100 artister, hästar, björnar, lejon, duvor och brodern Jack med sina chimpanser.
"Första veckan i december 1964 anlände jag till RinglingBros. Barnum & Bailey Cirkus högkvarter i Venice, Florida. Det var mitt livs första anställning."
Där lämnar vi honom. 140 sidor återstår. De är också bra, som cirkushistoria, men vad som står kvar i minnet är nog framför allt de fantastiska skrönorna från tiden för farfars och pappa Brazil Jacks äventyrliga liv.

Jan Hemmel
kultur@kvp.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!