I dag öppnar Lars Vilks nya utställning, "Phobos & Deimos (Fruktan & Skräck)", på Galleri Movitz i Stockholm. Vilks Malmögallerist Henrik Rönnquist har hyrt galleriet i fjorton dagar. Och då var det ändå inte länge sedan Vilks ställde ut i Malmö. Det var i juli.
Men det gäller att smida medan järnet är varmt.
För Vilks är numera en kommersiell succé.
Det är inte precis något han är van vid. På sin blogg uttrycker han sin belåtenhet med sedvanlig ironi:
"Utställningen på Rönnquist & Rönnquist blev onekligen lyckad. Att samtliga verk såldes var ju inte heller så illa (...) det kan vara värt att dra ytterligare några varv på det konsthistoriska parafrasmålandet."
Samtliga parafraser på de konsthistoriska mästerverken innehåller en svartmuskig Muhammed med hundkropp. Det har visat sig vara ett säljande motiv. Vilks har med hjälp av sin gallerist hittat ett hittills okänt kundsegment. Det är inte för inte galleriet har annonsplats på Avpixlat där xenofobi och SD-propagandan haglar.
Vilks nya, köpvilliga publik är inte i första hand intresserad av konst utan vill snarare häckla islam. Jag blev inte överraskad när SD:s partisekreterare Björn Söder med följe dök upp på vernissagen i Malmö.
I Stockholm får galleribesökarna en bonus. Vilks har plockat fram de tre censurerade originalteckningar av profeten Muhammed som rondellhund från 2007 som kostade honom en dödsdom. Al-Qaidaledaren Abu Omar Baghdadi utfärdade en så kallad fatwa mot Vilks 2007. Det har gjorts flera planer för att verkställa domen, vilka dock har avvärjts av polisen. Men 2010 blev Vilks utsatt för ett misslyckat mordbrandsförsök. Nu bevakas han av livvakter dygnet runt.
Polisuppbådet i Stockholm kommer säkerligen att bli lika massivt som i Malmö.
Yttrandefriheten har alltid ett pris, även om det inte är huvudsaken på utställningen.
Fotnot: I en tidigare text stod det att galleristen Rönnquist köpt annonsplats på Avpixlat. Det finns en annons på sajten men galleristen hävdar att han inte har köpt annonsplatsen.