Kuba Ferry? Bryan Ferry i sitt hem 1975. Foto: MICK ROCK Foto: Mick Rock
Kuba Ferry? Bryan Ferry i sitt hem 1975. Foto: MICK ROCK Foto: Mick Rock

Rockens historia - i dess alla kostymer

Publicerad

Rockens giganter har alltid under en viss period i karriären använt kostymen som scenplagg. Nu kommer boken om rockens historia i kostym. Det är New York-designern John Varvatos som lanserar fotoboken "Rock in Fashion".

Under 60-talet gick London-bluesens stilbildare Eric Clapton från mod till psykedelisk hippie för att senare i karriären landa som Armani- snajdare.

David Bowie valde skräddad kostym när han lämnade det tidiga 70-talets utklädningslådor för att hitta en ny, mer manlig identitet. Även när Bowie sökte nya vägar inom ramen för pre-grunge Tin Machine klädde han sig som en rockens “Reservoir Dog" i snäv men välsittande Dior-kostym, vit skjorta och smal, svart slips.

Och för de skräddade kostymernas mästare, Bryan Ferry, har det aldrig varit någon tvekan om hur en glamourös rockstjärna ska se ut. Ferry har alltid valt kostym alternativt smoking för att i dag pendla mellan skräddat från Savile Row till franska lyxmärket Lanvin.

Under det tidiga 80-talet hängde jag med Ferry under en dag i några av hans favoritbutiker längs Kings Road och besökte även hans dåvarande favoritskräddare/designer, Anthony Price, som var med redan under Roxy-epoken. Bryan gick igenom varenda detalj och visade hur han ville ha knappar, sprund och kavajslag innan Price gick till verket med Roxy-stjärnans "dream suit".

En annan av rockens kostymhjältar är Stones-trummisen Charlie Watts som i likhet med Bryan Ferry skräddar-syr sina kostymer på Savile Row (ironiskt nog en parallellgata till Carnaby Street men på "den fina" sidan om Regent Street). Givetvis köper Charlie liksom Bryan sina krispiga vita skjortor och sina måttbeställda skor på Jermyn Street.

Även Ronnie Wood föredrar kostym, om än med en mer popig framtoning.

Ja till och med Kiss och Frank Zappa har haft perioder då de klätt sig i kostym, vilket skulle bevisas i Varvatos bok.

Designern Varvatos, som gör kläder åt flera av dagens amerikanska rockstjärnor och använder såväl Iggy Pop som Willie Nelson i sin annonskampanj, hyllar kostymen genom rockhistorien med sin nya fotobok.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag