Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

På jakt efter kvinnorna – som borde finnas

EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov. Foto: Susanna Hesselberg

Två Malmö-konstnärer ger sig in i den manliga konsthistorien, på jakt efter "missing people" - alla de kvinnor som borde finnas i vårt konstmedvetande. Sara Berg om alla dessa blanka sidor.

FAKTA

Magdalena Abakanowicz

Marina Abramovic

Carla Accardi

Anni Albers

Sofonisba Anguissola

Diane Arbus

Marie Bashkirtseff

Mary Beale

Cecilia Beaux

Vanessa Bell

Rosa Bonheur

Louise Bourgeois

Romaine Brooks

Rosalba Carriera

Mary Cassatt

Élisabeth Sophie Chéron

Judy Chicago

Camille Claudel

Evelyn de Morgan

Niki de Saint Phalle

Sonia Delaunay

Alexandra Exter

Lavinia Fontana

Helen Frankenthaler

Artemisia Gentileschi

Marguerite Gérard

Madge Gill

Natalia Goncharova

Eva Gonzalès

Helen Frances Gregor

Ellen Day Hale

Barbara Hepworth

Eva Hesse

Jenny Holzer

Hannah Höch

Gwen John

Angelica Kauffman

Mary Kelly

Hilma af Klint

Anna Elizabeth Klumpke

Laura Knight

Katarzyna Kobro

Lee Krasner

Barbara Kruger

Adélaïde Labille-Guiard

Giulia Lama

Lotte Laserstein

Marie Laurencin

Nadia Khodasevich-Leger

Judith Leyster

Barbara Longhi

Dora Maar

Agnes Martin

Ana Mendieta

Maria Sibylla Merian

Paula Modersohn-Becker

Louise Moillon

Berthe Morisot

Kathleen Munn

Gabriele Münter

Alice Neel

Plautilla Nelli

Louise Nevelson

Yoko Ono

Meret Oppenheim

Marta Pan

Lilla Cabot Perry

Lyubov Popova

Paula Rego

Germaine Richier

Bridget Riley

Marietta Robusti

Martha Rosler

Olga Rozanova

Rachel Ruysch

Hannah Ryggen

Carolee Schneemann

Zinaida Serebriakova

Cindy Sherman

Elisabetta Sirani

Sylvia Sleigh

Lilly Martin Spencer

Varvara Stepanova

Gunta Stölzl

Sophie Taeuber-Arp

Dorothea Tanning

Alma Thomas

Nadezhda Udaltsova

Suzanne Valadon

Anne Vallayer-Coster

Louise É. Vigée le Brun

Charmion von Wiegand

Hannah Wilke

KONST

ABOUT: THE BLANK PAGES

EvaMarie Lindahl & Ditte Ejlerskov

Malmö konsthall t o m 15/6

"Den vita mannens koloniala blick" - en överordnad urvalsprocess som fortfarande styr det mesta i världen, antingen det gäller stadsplanering, skönhetsideal, konst, litteratur eller i det här fallet konst och litteratur i symbios.

Citatet är EvaMarie Lindahls. Hon och Ditte Ejlerskov - Malmöbaserade konstnärer, utexaminerade från Konsthögskolan 2008 respektive 2009 - bläddrade i det tyska förlaget Taschens konstnärsserie "Taschen basic art", en av de mest välkända inom genren lättillgänglig konstlitteratur. Och insåg raskt att 92 av seriens 97 representerade konstnärer är manliga.

 

Det här är ingen stor litteratur, ingen speciellt finkulturell, konsthistorisk sammanfattning. Men böckerna säljs på de flesta välbesökta konstmuseer, de är ganska billiga och de är rikligt bildsatta med konstnärernas mest representativa verk, invävda i wikipedialiknande faktatexter. De reproducerar bilden av - den vite - konstnärsmannen och de finns i väldigt många hem.

Detta var 2008.

Efter att ha ringt upp förlaget och fått alla de dåliga ursäkterna, bestämde sig Lindahl och Ejlerskov för att skapa verket "About: The Blank Pages". Deras mål är att för varje manlig renässanskonstnär finna en kvinnlig, för varje Édouard Manet finna en Berthe Morisot, de ville motbevisa en av de lättaste bortförklaringarna - den som säger att det inte finns några kvinnor som kvalar in. De hittade så många kvinnliga konstnärer att de fick svårt att sålla.

Nu finns resultatet på Malmö konsthall, i form av Taschens nästintill samlade utgivning, kompletterad med nära 100 böcker om de kvinnliga konstnärer som saknas. Dessa böcker har samma glansiga omslagssidor i mjukpärm som originalen, prydda med ett av den aktuella konstnärens verk. På baksidan finns konstnären porträtterad i svartvitt.

 

Två saker slår mig.

Den ena: jag vet inte hur de kvinnliga konstnärerna ser ut, de manliga har jag sett nästan lika många gånger som jag har sett deras mest välkända verk. Jag har sett Henri Matisse, Salvador Dali och "Skriet", jag har en ballerina av Edgar Degas som skrivbordsunderlägg för datorn. Jag har sett alla kvinnorna de målade.

Den andra: när jag på måfå plockar böcker ur hyllorna, styrd enbart av hur lockad jag blir av målningen på framsidan - för det är oftast målningar, videokonsten och performancekonsten är inte alls representerade av Taschen, sannolikt för att dessa uttrycksformer till stor del används av kvinnliga konstnärer - så är sidorna i fyra fall av fem blanka. Blanka sidor betyder att boken inte ingår i konstnärsserien, blanka sidor betyder att konstnären är kvinnlig.

Yoko Ono - blank.

Cindy Sherman - blank.

Jenny Holzer - blank.

Hilma af Klint, Louise Bourgeois, Diane Arbus och Alice Neel - blank, blank, blank och blank. Däremot finns det en bok om Wolfgang Amadeus Mozart, fylld med text och bild.

Till utställningen hör ett A3-ark med det mejl som Lindahl och Ejlerskov skickat till Taschen, där de bifogat sin lista över de kvinnliga konstnärer de funnit, och saknar.

Nu återstår att se vad som händer. Förmodligen ingenting.

 

Sara Berg

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!