Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Musikaliskt slitage på Malmö konsthall

Installationsvy över Rosa Barbas "From Source to Poem" (2016).

Med Rosa Barbas installationer får nye chefen för Malmö konsthall en riktig smakstart.

Conny C-A Malmqvist ser fram emot en ny vår för den skånska konstscenen.

KONST

ROSA BARBA

Elements of conduct

Malmö konsthall, till 14/5

Innan jag ens hinner komma in i den mörklagda hallen hör jag ljudet av trummor. Pukor som dundrar, en hi-hat som slamrar, en virveltrumma som piskas. I bakgrunden hör man ett otal gamla filmprojektorer som står och går och går. 

Detta är en utställning lika mycket för örat som för ögat. Och det är lika mycket en utställning som intresserar sig för hur filmen visas, som för själva filmen och dess innehåll. 

Innehållet är underordnat. De enorma svarta projektorerna, modell äldre, spelar sina filmremsor i loopar. 

Verket skapar sig själv

Några lyser upp varandra och skapar suggestiva skuggor på väggarna. Andra kör en tom filmremsa som misshandlas då den slår mot projektorns kanter. 

Det pågående slitaget – reporna och smutsen – projiceras på väggen och fyller filmen med mer och mer innehåll. Verket skapar så att säga sig självt. 

I skumrasket mitt i hallen står en gigantisk ställning som håller upp något som ser ut som diabilder men som i själva verket är stora skärmar. 

Plötsligt drar ett våldsamt trumsolo i gång och skärmarna blixtrar till vid varje taktslag. 

Rosa Barba är verksam i Berlin

Att Rosa Barba, italiensk konstnär verksam i Berlin, är upptagen av musik står helt klart. Hon gör själv musik och samarbetar med sin man som är musiker. 

Intresset för gamla analoga prylar och miljöengagemanget, som flera av hennes filmer ger uttryck för, är helt i linje med hipsterkulturen i Berlin. Men de sofistikerade och inte sällan självrefererande verken, har rötterna i 1960-talets konceptkonst.

Det är en riktigt stark utställning som konsthallens nye chef Mats Stjernstedt bjuder på, hans första i hallen. Om några månader väntar Venedigbiennalen och den Nordiska paviljongen som han är ansvarig curator för i år.

Det ska bli spännande att följa Stjernstedts fortsatta arbete i Malmö och se hur han kommer att tackla den vackra men svårbemästrade konsthallens rum. Samt, inte minst, de svårflörtade Malmöborna.

 

Conny C-A Malmqvist

Conny C-A Malmqvist är kritiker på Kvällspostens kultursida.