Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Man vill bo i hans Hundertwasser-hus

Vill flytta in! "Hundertwasserhaus" i hörnet Kegelgasse och Löwengasse är ett kommunalt bostadshus, i stadsdelen Landstraße i centrala Wien.
Foto: Gerhard Deutsch

Raka linjer var för världsförbättraren Hundertwasser "djävulens verktyg".

Conny C-A Malmqvist låter sig sugas in i målarens värld, i Arkens stora utställning - och vill mer än gärna flytta in i ett böljande Hundertwasser-hus.

Foto: Foto: Namida Ag, Glarus, Schweiz

"Vi kan upprätta paradiset på jorden!" deklarerade Hundertwasser. I paradiset finns inte den sterila modernismen och den färglösa funktionalismen. Dessa -ismer ödelägger livet; fantasin och lusten. Det var hans fasta övertygelse. Han kallade den raka linjen för "djävulens verktyg".

Friedensreich Hundertwasser var något av en pionjär. Han räknas bland annat som en föregångare till den psykedeliska konsten och performancekonsten.

Hundertwasser (1928-2000) var inte bara en målare utan även eko-aktivist, performancekonstnär, folkbildare, arkitekt och en världsförbättrare som gjorde sitt liv till sin konst och sin konst till sitt liv.

Han slog igenom på 60-talet. Spiralen kom att bli hans signum. De färgstarka spiralmålningarna är många. Han betraktade spiralen som en symbol för liv och död. Ibland frågar man sig om spiralmålningarna skildrar ett makro- eller mikrokosmos, eller kanske både och. Det ser ut som om målningarna vuxit fram organiskt, så som naturen självt. Man sugs in i målningarna. Många har liknat spiralerna vid livgivande blodådror.

Måleri i alla ära, men det är hans verksamhet som eko-aktivist och grön arkitekt som gör honom särskilt intressant i dag. Han är helt up to date. Att arkitekturen ska vara en del av en hållbar utveckling har fått ett stort genomslag världen över. På utställningen finns ett stort antal modeller och fotografier av hans byggnader. De flesta är från 80- och 90-talen. Byggnaderna finns i Österrike, Tyskland, Schweiz, USA, Japan och på Nya Zeeland. Inspirationen kommer från bland annat Antoni Gaudí och Wiens jugendarkitektur.

Hundertwassers stil är ett slags Art deco på syra.

Jag får lust att bo i ett av hans hus. Bostadshuset "Hundertwasserhaus" (1983-85) i Wien ser helt underbart ut. Väggarna böljar likt vågor och de är målade i blått, gult, rött. Trädgrenar hänger ner från taket och murgrönan klättrar på väggarna. Det är natur och kultur i skön förening.


Foto: Foto: Namida Ag, Glarus, Schweiz

Ännu mer fantastisk och sagolik är "Skogspiralen" i Darmstadt (1998-2000). Byggnaden är formad som en spiral och på den växer grönskan sig frodig, både stora träd och växter. Och lökformade torn pryder huset. Det är nästan för bra för att vara sant. Det är lite av ett Mumintrollhus över det hela.

När jag sett mig mätt på utställningen promenerade jag mot tågstationen i Ishøj och passerade rader av fula, gråa, höghus. En typisk förortsbebyggelse som sänker livslusten. Här skulle behövas lite Hundertwasser-estetik, tänkte jag. Fram med färgen och slå på fantasin! Plantera träd och växter, måla fönster och väggar i lysande färger. Involvera de boende och liva upp tillvaron!

Men det är trots allt tur att inte alla delar Hundertwasser-estetiken, för det hade varit lite väl påfrestande. Alla dessa färger och oregelbundna former är i längden tröttsamma för ögat. Men som arkitektoniska färg- och formkickar är hans estetik perfekt.

FAKTA

Hundertwasser

Arken, ishøj t o m 1/6