En ny storm kring konstnären Makode Linde är under uppsegling. Förra gången var det på Kulturhuset i Stockholm som hans utställning inte fick heta "Negerkungens återkomst”.
Denna gång är det hans utställning ”Galerie Neger” på Malmögalleriet Leger som rör upp känslorna.
Utställningen har blivit polisanmäld för hets mot folkgrupp. Det som antirasisterna reagerar på – förutom namnet – är bland annat de välbekanta blackface-målningarna.
Hetsar mot sig själv?
Jag pratade med Claus Leger, som driver galleriet med sin bror. Han ställer sig helt oförstående och tycker att anklagelsen är helt absurd, särskilt om man betänker att konstnären själv är svart.
Makode Linde hetsar i så fall mot sig själv.
LÄS MER: Makode Linde om sina hatare: De är rasister
Leger berättar också att han fått påhälsning av Momodou Jallow som är ledamot av kommunfullmäktige för Vänsterpartiet i Malmö och ordförande i Afrosvenskarnas forum för rättvisa.
Med sig hade han två unga kvinnor som enligt Leger var högljudda:
– De krävde att jag skulle plocka ner utställningen. De sa att den är rasistisk och att de kände sig kränkta av den.
Galerie Leger har gått kritikerna till mötes och tvättat bort N-et i ”Galerie Neger” som Makode Linde målat dit på fönstret, så att det återigen står ”Galerie Leger".
Kommunfullmäktige bör kunna tolka rätt
Men det är allvarligt att en ledamot av kommunfullmäktige utövar påtryckningar mot en gallerist. Armslängds avstånd – vad hände med den kulturpolitiska principen?
För att avgöra om ett konstverk gör sig skyldigt till hets mot folkgrupp eller är kränkande, så krävs det att man tolkar det rätt.
LÄS MER: Nils Forsberg om hur Makode Lindes konst upphäver hierarker
För det krävs ofta stora kunskaper i konsthistoria, konstteori samt en djup kännedom om konstnärens oeuvre.
Många bortser ifrån att Makode Linde är en postmodern konstnär som approprierar bilder och symboler och laddar om dem med nya betydelser, ofta ironiskt och med en god portion satirisk humor.
Den som ser utställningen som hets mot folkgrupp gör sig skyldig till en extremt ytlig tolkning.
Conny C-A Malmqvist är konstkritiker på Kvällspostens kultursida.