Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Konst från tiden utan återvändo

KONKRET. Eduardo Terrazas "Exponential Growth" (2014) illustrerar accelererande förfall. Foto: ANDERS SUNE BERG
"Western exterminator" (2013–15) av Parker Ito. Foto: ANDERS SUNE BERG

Sara Berg besöker Kunsthal Charlottenborg i Köpenhamn och drabbas av dystopisk framtidskonst.

En sak kan jag konstatera om framtiden efter att ha sett utställningen ”Welcome too late”, och det är att den inte är vacker. Varken ur ett estetiskt eller ett mer filosofiskt perspektiv.

Det gemensamma temat för de knappa tio dystopisk-futuristiska verken är tid. 

Vi är på väg att passera den punkt då vi fortfarande har kontroll – över miljön, tekniken och oss själva – för att slungas ut i en verklighet som i bästa fall är obehaglig och i värsta fall inte längre existerar.

Samtidens tillväxt och förfall

De sju konstnärerna kommer från såväl Europa som Nord- och Sydamerika, men tolkar samtidens accelererande förfall på liknande vis. Begreppet exponentiell tillväxt är återkommande.

Mest konkret är Eduardo Terrazas väldiga kub av speglar och en video som visar hur 16 fördubblingar av ett enda svart streck slutar i en svart kvadrat. 

Ställer man sig inuti kuben ser man sin egen spegelbild som ett hologram; i bakgrunden blir det allt mörkare, allt snabbare.

Andra verk kräver en del förkunskap för att komma till sin rätt. Här borde man ha lyft fram informationstexterna om konstnärernas idéer i stället för att nästan försöka gömma dem genom att skriva dem i svagt guldgult mot vitt. 

Det är komplexa och noggrant researchade processer som ligger bakom slutresultaten.

Spår av mänsklighet

Jag fascineras av den påfallande fulheten i Iain Balls skulptur, som för tankarna till aliens, new age och molekylärbiologi. 

Detsamma gäller för Katja Novitskovas plexiglasinstallation, föreställande två enorma tjurhorn, omgivna av en eldsvåda. 

Men när jag läser att båda konstnärerna är intresserade av vilka spår mänskligheten lämnar efter sig, blir verken genast mer begripliga.

Balls skulptur är byggd av ”framtidsfossiler” medan Novitskovas eld får näring av fossila bränslen. 

Ungefär som att gräva ner radioaktivt avfall och låtsas att problemet är löst. 

Men vi ska inte tro att någonting försvinner, det lämnas bara över till framtida generationer.

Om det finns några.

 

 

KONST

Welcome too late

Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn

Till 28/5

 

 

Sara Berg är kritiker på Kvällspostens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!