Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Klas och Erik får Thalia

Ett varhus nära dig. Klas Abrahamsson och Erik Gedeon Thaliapristagare 2010/11 framför en omisskännlig färgkombination. Foto: Christer Wahlgren
Klas Abrahamsson och Erik Gedeon får årets Thaliapris för bästa sceniska prestation i Skåneland under spelåret 2010/11 för den musikaliska möbelsagan INGVAR! på Malmö stadsteater.

FAKTA

JURYNS MOTIVERING
Thaliapriset för säsongen 2010/11 tilldelas Klas Abrahamsson och Erik Gedeon för text, musik och regi till Ingvar – en musikalisk möbelsaga, uppsatt på Malmö stadsteater.
I en organisk scenisk gestaltning framförs en vass kritisk granskning av kapitalism, entreprenörsanda och svensk identitet, speglat genom affärsfenomenet Ingvar Kamprad.
Med tillspetsade ironier och en musik, som utifrån oratoriets grund refererar till svenska folktoner och populärmusik, växer ensemblen i kollektiv dynamik och spelglädje.

THALIAJURYN
Ordförande:
Theresa Benér: Kulturjournalist, teater- och konstkritiker
Lars Gustaf Andersson: Docent i filmvetenskap vid Universitetet i Lund; författare
Matti Edén: Kulturjournalist, musiker och musikrecensent
Malena Forsare: Kulturjournalist, teater- och danskritiker
Boel Gerell: Författare, kulturjournalist, teater-, film- och konstkritiker
Stephan Linnér: Kvällspostens kulturredaktör
Carl Henrik Svenstedt: Författare, filmare och kulturjournalist
JURYNS RÖSTER
Erik Gedeon och Klas Abrahamsson för text, musik och regi till Ingvar – en musikalisk möbelsaga (Malmö stadsteater) 15 p
Dockplats -kollektivt pris (Skånes dansteater) 14 p
Leap Second, tonsättaren Sven-David Sandström och koreografen Örjan Andersson (Skånes Dansteater) 4 p
Patra Fransson för bearbetning, regi och medverkan i Elfriede Jelineks monolog Rosamunde (Avdelning 14) 3 p
Lotta Lotass för Klar himmel (Malmö stadsteater) 2 p
Marie Parker Shaw för regin av Medealand (Malmö stadsteater) 1 p
Birgitta Vallgårda för rollprestationen i monologen De måste dö av Christina Ouzounidis (Teaterhögskolan) 1 p

När Klas Abrahamssons och Erik Gedeons sångteaterstycke Ingvar! spelades förra vintern på Hipp hände det att Malmö stadsteaters skådespelare som shoppade på Ikea togs åt sidan av personalen.
- Var inte du med i föreställningen?
- Jo, kunde skådespelaren svara, lite avvaktande.
- Det var jättebra! Toppen! viskade då varuhusexpediten, efter att ha kollat att ingen annan hörde.
Dramatikern Klas Abrahamsson berättar anekdoten just när vi slår oss ner i soffan Klippan på Ikeas cafeteria. Han går därmed direkt in i ett av de teman som sångpjäsen Ingvar! behandlar, nämligen toppstyrningen av "familjen":
- Det är ju en mycket speciell företagskultur inom Ikea. Vi har försökt använda oss av det och göra något skoj av det, för att diskutera företagande, entreprenörskap och kapitalism med lite sekteristisk bismak.

Idén till möbelsagan Ingvar! föddes när den svensk-schweiziske dramatikern och kompositören Erik Gedeon ombads av Hamburgs Schauspielhaus att göra en pjäs om något svenskt. Ikea? föreslog Gedeon skämtsamt - och teatern tände direkt. Så Gedeon satte sig i Brantevik med mångårige vännen och kollegan Klas Abrahamsson, och tillsammans skapade de text och musik om den levande legenden Ingvar Kamprad. Gedeon stod dessutom för regi.
Det blev en uppsättning, som i ett rykande tempo med humor och musik bröt sig rakt in i myterna om svensk kapitalism, livsstil och laganda.
- Inom musikdramatiken vill Klas och jag gå nya vägar, skapa synteser, komprimera saker, hitta länkar till olika kulturer. Här är det svensk och tysk vers, folkmusik och oratorier, himlaspel och Bach, fram till Ikeakulturen och svenskheten, business och konst.
- Allt detta förs samman på ett ganska parodiskt sätt som jag tycker är fräscht och intressant.
- Vi samlar högkonst och hantverk, folkmusik och avancerad körsång, rim blandat med politiska insikter och allvar, för att hitta nya vägar, berättar Erik Gedeon.

Klas Abrahamsson, som gillar att skriva vers, vill gärna arbeta med musikdramatik på ett sätt som går bortom konventionerna inom musikal och opera men ändå verkar i en organisk sammanflätning av text och musik. Abrahamsson, som Malmöpubliken är väl bekant med från rappa collagepjäser som Malmöiter och All we need is love, eller den starka monologen Livet kom så plötsligt om en kvinna med Aspergers syndrom, har en bredd och nyfikenhet i sitt skapande:
- Inom fältet musikdramatik finns det många historier som inte har berättats för oss. Vi har inte hört så många sånger om entreprenörskap och produktutveckling, sådant som man talar mycket om i andra sammanhang. Vi försöker hitta nya områden att skapa sånger och berättelser på, säger han.
Erik Gedeon är å sin sida intresserad av hur den svenska folkmusiken går igen i moderna musikformer som pop och jazz och uttrycker en identitet. Kamprad såg han mest som en förevändning för att han skulle få arbeta med svensk folkmusik.
Finns det då i Ikeas möbler och kultur en genklang från folkmusiken?
- Nej, svarar Gedeon bestämt, det är en annan kultur. Ibland försöker de med klassiska linjer, till exempel Hemnes. Men det är en annan filosofi. Jag är inte inspirerad att skriva musik av Ikeamöbler. Det är massproduktion, medan folkmusik är väldigt individualistisk.
Ändå säger ju konsumenter i andra länder att de uppfattar Ikea som så svenskt, att det är en speciell livsstil som förmedlas?
- Det där är jag oerhört kluven till, framhäver Klas Abrahamsson. Jag är förvånad över att vi i Sverige inte mera diskuterar vilken bild av Sverige Ikea marknadsför.
- När man går ner och ser sill- och Bullerbykänslan de förmedlar så är ju Sverigebilden de säljer ruskigt lik Sverigedemokraternas.
- Det är ett 40-50-tals Astrid Lindgren- och Bullerbysverige. Ofta tycker man bara okritiskt att det är bra att Ikea sätter Sverige på kartan. Men vilket Sverige?

Ingvar!-föreställningen ruskar om ordentligt i dessa begrepp. En av de mest omtalade och kontroversiella scenerna är då Ingvar Kamprad korsfästs i en midsommarstång - en stark symbol för svensk folkkultur. Klas Abrahamsson har svårt att förstå kritiken:
- Scenen är ju bara en logisk konsekvens av den form vi valde. Om vi gör Kamprads liv som ett passionsspel, av det enkla skälet att han berättar om sitt eget liv som ett evangelium, så blir det ju väldigt konstigt att inte ha med korsfästelsen.
- Jag tycker också det kokar ner till humor. Om man sitter med rynkade pannor och säger att vi korsfäster Ingvar Kamprad, då missar man ju helheten och syftet.
Scenen var uppe till diskussion även inför uruppsättningen i Hamburg, men då av andra skäl, berättar Abrahamsson:
- De undrade hur vi hade mage att jämföra en flanellskjortesnubbe från Småland med Jesus Kristus, världens frälsare?
- Det är blasfemi, det kommer folk att ta så illa upp.
- Här i Sverige har ingen andats om hädelse, men här får man skit för att man är taskig mot Ingvar!

Duon Klas Abrahamsson-Erik Gedeon fortsätter nu sitt arbete med nya sångteaterstycken.
De har en handfull projektidéer på gång, och en av dem - med hemligt ämne - har planerad premiär på Malmö stadsteater hösten 2012.
Innan dess återkommer Ingvar! på Hipp under våren, liksom en ny collagepjäs av Abrahamsson i samarbete med Ronny Danielsson, Here comes the sun.
Den handlar om vårt förhållande till döden.
Thaliastatyetten ska Klas Abrahamsson och Erik Gedeon placera i ett gemensamt vitrinskåp.
Det är dock ovisst om detta ska inköpas på Ikea...

Theresa Benér
kultur@kvp.se

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!