Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I väntan på Godot för små

Ur "Mirabell och Astrakan". Isabelle Boström och Frida Jansdotter. Foto: Lina Alriksson.
Isabelle Boström och Frida Jansdotter i "Mirabell och Astrakan". Foto: Lina Alriksson
Isabelle Boström och Frida Jansdotter.Foto: Lina Alriksson

Annika Thor har skrivit en föreställning om vardagsdramatik på en lekplats.

Hanna Höglund ser en härlig Beckett for beginners i Ronneby.

Annika Thors nyskrivna pjäs ”Mirabell och Astrakan” på Regionteatern Blekinge-Kronoberg är en ”I väntan på Godot” för små. I denna lyckade och råa Beckett for beginners möts två ensamma tjejer i en gungställning i en öde betongförort. De väntar utan att veta på vad. Och på lekplatsen uppstår en maktkamp där själva varandet sätts på prov. Först måste man ju veta vem man är innan man kan möta någon annan. 

Förvandlingsnummer med Jansdotter och Boström

För skådespelarna Frida Jansdotter och Isabelle Boström är det fråga om ett fullständigt förvandlingsnummer där Jansdotters Mirabell är den försiktiga fyra-nånting-åringen som bara vill gunga i fred och helst krypa in i sig själv. Boströms Astrakan är en överaktiv argbigga med blödande hjärta och rörande läspljud på s:en. Hennes dramatiska entré till blixtar och dunder är ryslig på riktigt. Skosulorna har ljusdioder i skiftande färg (scenografen och kostymdesignern Heidi Saikkonen har gjort ett bokstavligt talat lysande jobb), hon pratar ett annat språk och kan klättra som en gud. Det omaka paret är perfekta för varandra. 

Barnen är tagna av stunden

Och barnen i premiärpubliken är tagna av stunden. Speciellt flickorna. Det strålar om några av dem när de ropar till skådespelarna på scen, särskilt Astrakan. Själv har jag tårar i ögonen när Mirabell och Astrakan sjunger med skrovliga röster rätt från magen och till slut kan landa i sig själva, tillsammans, i en pjäs som självklart balanserar inre och yttre happening och nyttjar hela teatermaskineriet trots sin pyttelilla plats. Scenen är inte är mer än fem kvadratmeter och på den blåser höstlöv och kråkfjädrar, det kraxas i surroundhögtalarna och gungor gungas magiskt utan att någon sitter i.

 

LÄS MER – Anna Hellgren: Ohyggliga vittnesmål blir pedagogisk barnteater

 

De behöver bara bli bättre på att ta in sin unga publik, låta dem känna på de mjuka fågelfjädrarna. Och styra upp det hetsiga efterspelet där barnen ska upp på scenen och hämta ett löv att ta med hem. För plötsligt får liksom inte alla ändå, och det rimmar illa i en pjäs där den bärande tanken är att alla får. 

 

Teater

Mirabell och Astrakan

Av Annika Thor

Regi Maria Löfgren

Musik Fredrik Söderberg

Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Ronneby

Ålder 4+

 

Hanna Höglund är kritiker på Expressens kultursida.

 

LÄS MER – Hanna Höglund: Stämningen är så befriande skamlös i "Jag ska vidare