Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Dödsskuggans dal omringad av livvakter"

Censurerad, mordhotad. I stället borde institutionerna och gallerierna gett Lars Vilks sitt stöd för sex år sedan. Nu är det för sent.
Foto: Christer Wahlgren

Det var jag som valde ut Lars Vilks till att medverka i utställningen "Oh my God!" i norska Vestfossen 2007.

Vilks deltog med några blasfemiska teckningar. Måltavlan var de tre abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom och islam.

Exempelvis får Jesus en avsugning av ett barn (en kommentar till pedofilskandalerna inom katolska kyrkan), och Profeten Muhammed skär halsen av en jude (ett förslag till den av Iran utlysta karikatyrtävlingen där judarna sattes i centrum).

Detta var den första gången hans Muhammed-karikatyr ställdes ut. Men då blev det ingen uppståndelse, inga dödshot. De norska medierna uppmärksammade inte de små teckningarna.

Det har hänt mycket sedan 2007.

Nu lever Vilks som bekant med livvaktsskydd dygnet runt. Och han har blivit extremt ensidig i sin religionskritik. Det är uteslutande islam som gisslas. Nu ställer Vilks ut hos en gallerist utan renommé, Henrik Rönnquist - som dessutom gjort en serie främlingsfientliga uttalanden, efter att det stod klart att han skulle arrangera utställningen. Inför utställningen hos Rönnquist hyllas Vilks på högerextrema sajter. Där är han en hjälte.

Några exempel från kommentarfälten: "Må Gud skydda dej Vilks, för i detta land av kommunister och islamska r*vkyssare lär du inte få någon hjälp eller support", och "BRA, islamister och muslimer skall jagas med blåslampa i vårt land. Har inget här att göra och har inget att ge oss".

Utställningen på Rönnquist & Rönnquist i Malmö tillför inte så mycket nytt.

Vilks har kopierat, eller - om man så vill - gjort varianter av kända verk av konstnärer som Anders Zorn, Carl Cederström, Magritte, Gerhard Richter, Velázquez med flera. Det är ett amatörmåleri på hyfsad nivå. Dessutom har han målat in en hund med profetens huvud i varje målning.

Hundens kropp är realistiskt återgiven. Så frågan är om det inte är Muhammed som hund som avbildas, alltså inte en rondellhund. En rondellhund är en skulptur, medan hunden är ett orent djur. Åtminstone enligt islam.

Realismen i måleriet har förstärkt bildernas blasfemiska laddning.

Här finns en målning som kan uppfattas som särskilt kontroversiell. På Avpixlat har någon redan uppmärksammat detta. Det är en variant av en Carl Larsson-målning där en förpubertal flicka med nordiskt utseende står med händerna bakom ryggen och blottar sin nakna kropp. I förgrunden finns hunden med ett Muhammedhuvud - svartmuskigt och skäggigt. Det är inte långsökt att tolka målningen som en skildring av profeten som pedofil, vilket man gör på Avpixlat.

Jag frågade Vilks om avsikten var att framställa Profeten som pedofil, men han förnekade detta.

Vilks utveckling är bara att beklaga.

Han befinner sig nu vid vägs ände, ivrigt påhejad av islamfientliga krafter.

Jag tror att det var ett misstag att de ledande institutionerna och gallerierna i Sverige inte gav Vilks sitt fulla stöd då han blev censurerad och sedan mordhotad.

Om exempelvis Moderna Museet eller något tongivande galleri låtit ställa ut de religionskritiska men humoristiska teckningar som han gjorde till "Oh my God" så hade verkligheten sannolikt sett annorlunda ut. Det hade varit en hård markering mot islamistiska fanatiker: Med hot kommer ni ingenstans!

Dessutom hade Vilks kanske sluppit hamna i knäet på SD och andra islamfientliga grupperingar.

Men nu är det tyvärr för sent. Nu vandrar han i dödsskuggans dal omgiven av sina livvakter.

FAKTA

Lars vilks

"Allvar är den enfaldiges sköld"

Galleri Rönnquist & Rönnquist, Malmö, t o m 28/7.