Till vänster: Robert Olofsson och Jörgen Düberg i "Noréhotellet". Till höger: Lars Norén. Foto: HENRIK MONTGOMERY / MALIN ARNESSONTill vänster: Robert Olofsson och Jörgen Düberg i "Noréhotellet". Till höger: Lars Norén. Foto: HENRIK MONTGOMERY / MALIN ARNESSON
Till vänster: Robert Olofsson och Jörgen Düberg i "Noréhotellet". Till höger: Lars Norén. Foto: HENRIK MONTGOMERY / MALIN ARNESSON
Robert Olofsson och Jörgen Düberg i "Noréhotellet". Foto: MALIN ARNESSONRobert Olofsson och Jörgen Düberg i "Noréhotellet". Foto: MALIN ARNESSON
Robert Olofsson och Jörgen Düberg i "Noréhotellet".  Foto: MALIN ARNESSON
Linus Nilsson Jörgen Düberg, Evamaria Björk, Robert Olofsson, Cecilia Borssén. Foto: MALIN ARNESSONLinus Nilsson Jörgen Düberg, Evamaria Björk, Robert Olofsson, Cecilia Borssén. Foto: MALIN ARNESSON
Linus Nilsson Jörgen Düberg, Evamaria Björk, Robert Olofsson, Cecilia Borssén. Foto: MALIN ARNESSON
Evamaria Björk , Robert Olofsson, Linus Nilsson Jörgen Düberg , Cecilia Borssén. Foto: MALIN ARNESSONEvamaria Björk , Robert Olofsson, Linus Nilsson Jörgen Düberg , Cecilia Borssén. Foto: MALIN ARNESSON
Evamaria Björk , Robert Olofsson, Linus Nilsson Jörgen Düberg , Cecilia Borssén. Foto: MALIN ARNESSON
Lars Norén. Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX / SCANPIX SWEDENLars Norén. Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
Lars Norén. Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN

Det tråkiga hos Norén blir roligt ändå

Publicerad

Birgitta Egerbladh har tagit fram humorn i dramatikern.

Sara Berg tror att "Norénhotellet" hade kunnat bli rolig ändå.

TEATER | RECENSION. Lars Norén är inte direkt känd för att vara en konstnärlig lustigkurre. Kanske är det därför som Birgitta Egerbladh har valt att använda humorn som redskap då hon skapat en dansteater baserad på repliker ur fyra av dramatikerns pjäser.

En ansträngd familjemiddag

Problemet är bara att det inte hade behövts, det hade blivit roligt ändå. Faktiskt roligare. Det är de absurda inslagen jag uppskattar mest, där lösryckta citat bildar nya sammanhang – bitvis nästan Åke Hodellska ljudkollage. Oavsett om vi befinner oss på en ansträngd familjemiddag eller i en hotellmatsal.

 

LÄS MER – Sara Berg: Allt behöver inte vara så roligt hela tiden

 

Och så dansen, som egentligen är individuella gester och minirepertoarer utförda av de fem skådespelarna. Ofta samtidigt, men aldrig samstämmigt. Tittar man på dem en och en, ser man det repetitiva rörelsemönstret, men överblickar man hela ensemblen, skapas en kakofoni av sprättande tourettes-höns.

Brännströms beigebruna scenografi

Jag önskar att skådespeleriet gått i samma anda. För det är ju så mycket annat som är rätt. Katrin Brännströms beigebruna scenografi och kostym, hämtade från mitten av 1900-talet, de samplade dialogerna som blandar allvar med dråpligheter och så de lika tidstypiska musikillustrationerna.

Jag kan medge att jag är svårflörtad när det gäller humor. Den får inte vara uppenbar eller ansträngd, hellre ofrivillig och oförutsägbar. Därför irriterar jag mig på den buskisartade mimiken, på de överdrivna tonlägena.

Den enda gång då det svulstiga fungerar bra är i en scen där Evamaria Björk agerar receptionist och tramsar med en samling telefoner och telefonsamtal, eftersom hon där drar komiken ett varv till.

Som Papi Raul

Och så tycker jag att praktikanten från Teaterhögskolan i Malmö, Linus Nilsson, gör en genomgående hoppfull insats, med sitt fumliga och lite bortkomna kroppsspråk som för tankarna till Mr Bean, Robert Gustafsson när Killinggänget peakade samt Felix Herngrens karaktär Papi Raul.

Hade man bara vågat lita på styrkan i det tråkiga, hade detta blivit riktigt kul.

 

 

Dansteater

Norénhotellet

Regi och koreografi Birgitta Egerbladh

Dramaturg Marie Persson Hadenius

Helsingborgs stadsteater, Helsingborg

Speltid 1.5 t.

 

 

Sara Berg är kritiker på Expressens/KvP kultursida.

 

LÄS MER – Gunilla Brodrej: Barns fantasi möter vuxen jäkt i "Bråttom bråttom"

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag