Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Alla som är förtryckta ska få upprättelse i "Läderlappen"

Ur "Läderlappen" på Ystad teater. Foto: Andreas Paulsson
Ur "Läderlappen" på Ystad teater. Foto: Andreas Paulsson.
Ur "Läderlappen på Ystad teater. Foto: Andreas Paulsson

Tjänstefolket gör upp med herrskapet i "Läderlappen".

Sara Berg ser den populära operetten på Ystad teater.

OPERETT | KOMMENTAR. Redan innan ridån gått upp är spåkvinnan (Katarina Lundgren-Hugg) sur för att hon inte fått en av huvudrollerna. Helt i onödan, för är det några som lyfter den här föreställningen, så är det tjänstefolket.

I Kammaropera Syds version av "Läderlappen" är handlingen förlagd till det kostymmässigt överdådiga 1700-talet och Ystad, där vi lämpligt nog befinner oss. För att komma undan den lätt förlegade grundstoryn, där de knapadliga äkta makarna Eisenstein och Rosalinda är notoriskt otrogna och detta beteende ursäktas och bortförklaras, har man tagit till det populära metoo-greppet.

Alla som är förtryckta ska få upprättelse

Alla som är förtryckta ska få upprättelse. Från den smyghomosexuelle fängelsedirektören, till Rosalinda och tjänstefolket, vilka lever under arbetsgivarnas nyckfulla styre. Att det är mycket som inte står rätt till symboliseras av den ymniga, medvetet taffliga sminkningen, där man ”sminkat över” de missförhållande som finns.

Rickard Söderberg

Man har även gjort den redan, i relation till operan, lättsammare operetten än mer skämtsam och stundtals slapstick-inspirerad, bäst tolkat av Elinor Fryklunds husfru. Rickard Söderbergs (Eisenstein) nyskrivna libretto innehåller både ordvitsar och politiska kommentarer.

 

LÄS MER – Charlotte Wiberg recenserar "Förvandlingar i helvetet" på Malmö borggård 

 

Humorn fungerar betydligt bättre än allvaret. I första akten, då planer smids och allt trappas upp inför det stora avslöjandet under den stundande maskeraden, är tjänstefolket charmerande arbetsskygga och underbart skojiga i sina försök att ta sig till festen. Åderlåtaren (Karolina Andersson) imponerar, först med sin värmländska, sedan med sin sångröst. Hon borde fått en mer framträdande roll.

Svenska Akademien

Det är under maskeraden det faller. Visuellt är det vackert och körarrangemangen är rysningsframkallande, men det är som om man velat bocka av alla aktuella ämnen. Eisenstein blir Kulturmannen, Svenska Akademien får en känga, spådamen siar om en bättre framtid.

Självklart är det lockande att go all samtidskommenterande, men just här hade det varit bättre att bara erbjuda underhållning som verklighetsflykt.

 

Operett

Läderlappen

Av Johann Strauss d.y.

Libretto Rickard Söderberg

Regi Niklas Riesbeck

Kostym Ann Walton och Anya Jernsjö

Ljus Sara Andersson

Koreografi Melker Sörensen

Dirigent Jonas Samuelsson

Kammaropera Syd

Ystad teater

Speltid 2.5 t.

 

Sara Berg är kritiker på Expressens kultursida.

 

I tv-spelaren ovan samtalar Loa Falkman och Rickard Söderberg om Birgit Nilsson i webbtv-programmet Kultur-Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!