Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kronprinsessan Mary utnyttjad i fräck bluff

Mary utnyttjas av fräcka bedragare i en ny annonskupp. Nu slår kungahuset tillbaka. Foto: HBGBILD / MEGA / HBGBILD / MEGA/IBL THE MEGA AGENCY
Kronprinsessan Mary är känd för sitt stora modeintresse. Här syns hon på invigningen av Copenhagen Fashin Week förra året. Foto: STEFAN LINDBLOM/HELSINGBORGS-BILD / HELSINGBORGS-BILD AB KVÄLLSPOSTEN

Det danska kungahuset slår nu tillbaka med full kraft mot ett skönhetsföretag som utnyttjar kronprinsessan Mary i sin reklam.

I annonsen lovordar Mary företagets produkter som gjort underverk mot hennes rynkor.

Nu slår kungahuset tillbaka.

Tillsammans med flera andra kända danska kvinnor som skådespelerskan Helena Christensen och Sólrun Løkke, gift med statsministern Lars Løkke Rasmussen, har Mary dragits in i en fräck reklambluff där företaget Perlelux står som avsändare.

I annonser syns den 45-åriga kronprinsessan höja företagets olika skönhetsprodukter till skyarna, skriver Ekstrabladet.

Mary citeras friskt i målgruppsanpassade annonser som dyker upp på bland annat Facebook.

"Jag använder inte en massa makeup och det har jag Perleux att tacka för. Produkten har verkligen förbättrat min hud på kort tid och jag kan knappt tro mina ögon när jag ser mig själv i spegeln .Nu älskar jag min hy och hatar att gömma mig bakom ett tjockt lager av smink", står det i annonsen.

Men allt är en bluff. Helt fräckt har skaparna av annonsen använt en bild på den folkkära kronprinsessan och hittat på citatet.

Kungligheter och kändisar används allt oftare som reklampelare i oönskade reklamsammanhang eftersom de förväntas ge en extra skjuts i försäljningen. Men inte desto mindre är det otillåtet och kungahuset sitter inte passiva när kronprinsessan utnyttjas så här.

Så agerar kungahuset på Mary-bluffen

I ett uttalande till Ekstrabladet meddelar kungahusets presstjänst att de omedelbart vidtog åtgärder när informationen om utnyttjandet av Mary blev känt.

– Det är inte tillåtet att använda kungafamiljen i reklam och marknadsföring. Det har vi gjort personerna bakom den här hemsidan uppmärksamma på.

De direkta lögnerna står som spön i backen i annonsen, bland annat utmålas Sólrun Løkke som direktör för företaget.

Mary har tidigare utnyttjats av bedragare för att sprida stjärnglans. Foto: / /IBL / All Over Press Denmark

På nätet haglar de dåliga omdömena och varningar för företaget Perleux som av många beskrivs som rena bedragare. Många drabbade som trott sig ta emot gratis varuprov har i själva verket fått flera produkter skickade till sig och sedan blivit av med pengar.

Victoria och Daniel utnyttjades i Kina

Mary har tidigare mot sin vilja dragits in i ljusskygga sammanhang där skrupelfria företag har försökt dra nytta av kronprinsessans glans. 2015 utnyttjades hennes ansikte i en liknande bluff för företaget relaxbeautyspa och även då slog kungahuset tillbaka med krav på att de genast skulle ta bort Mary från reklamen.

Även de svenska kungligheterna har i bland drabbats av liknande bedrägerier. I november 2015 syntes kronprinsessan Victoria och prins Daniel "göra reklam" för ett fastighetsbolag i Kina.

Då meddelade hovet att jurister var inkopplade på ärendet.