Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Krögaren Daniel, 33, slår tillbaka efter gästens hot

Han driver flera restauranger i Skåne.Foto: Privat
Daniel slår tillbaka efter hoten om dåliga recensioner.Foto: Privat / Instagram / raepok

En missnöjd gäst hotade med att lämna en negativ recension på krögaren Daniel Joannous Facebooksida trots att han försökt vara tillmötesgående.

Nu ryter han ifrån i ett inlägg om den återkommande företeelsen:

– Att hota med dåliga recensioner på internet om vi inte når upp till orealistiskt ställda förväntningar är bara elakt, säger Daniel Joannou.

Daniel Joannou, 33, har arbetat inom restaurangbranschen i 15 år. För snart nio år sedan startade han sushirestaurangen Rå Epok i Lund, och har sedan dess expanderat konceptet till Helsingborg och Ängelholm.

Under sina år som krögare har Daniel blivit van vid att utstå utpressningar i sociala medier från missnöjda kunder. I ett inlägg på Facebook hoppas han kunna vända den växande trenden som hotar småföretagare.

– Alla har rätt till en åsikt och jag tycker att det är bra att gästerna framför kritik, men det måste finnas substans i kritiken. Mentaliteten ”gör mig nöjd till vilket pris som helst annars sågar jag dig” ställer jag mig emot, säger Daniel Joannou. 

Daniel har startat restaurangen Rå Epok.Foto: Privat

Kundens hotfulla bemötande

Tidigare i veckan hade en kvinna besökt restaurangen i Helsingborg och därefter mejlat in ett klagomål. Enligt Daniel Joannou var kvinnan missnöjd med maten och blev inte tillfreds när han i ett svarsmejl erbjöd henne rabatt vid nästa besök.

Därefter ska kvinnan ha hotat med att lämna en syrlig recension på restaurangens Facebooksida, något som kan skada dess rykte.

”En sak hade varit om hon kom tillbaka med maten, men hon hade ju ätit allt! Och nu krävde hon ”full kompensation” för att ”inte lämna någon recension på nätet”, skriver Daniel Joannou.

Gästen nöjde sig inte med kompensationen som erbjöds.Foto: Facebook

”Vill ni att vi ska stänga ner?”

Daniel Joannou berättar att han har varit med om liknande incidenter vid flertalet tillfällen.

– Jag bemöter ofta kritiken, och jag tycker inte sådana svar är okej. Att hota med dåliga recensioner på internet om vi inte når upp till orealistiskt ställda förväntningar är bara elakt.

Dåliga recensioner i sociala medier kan skada Daniels verksamhet, men han blir mer än något personligt illa berörd av den typen av kommentarer från gäster.

– Vad vill man uppnå egentligen? Att jag ska behöva stänga igen, eller att kockarna, som har familjer, ska förlora sina jobb?, undrar han.

Daniels inlägg har uppskattats av både gäster och företagare.Foto: Privat

Hoppas på ett schystare klimat

Inlägget, som skrevs i fredagskväll, har fått tusentals reaktioner samt hundratals delningar och kommentarer på Facebook.

– Jag hade inte förväntat mig den respons jag har fått, jag har mötts av så mycket förståelse och kärlek från både gäster och människor inom branschen. Många känner igen sig, även folk utanför branschen. 

Flera av gästerna som nämns anonymt i inlägget har nu valt att dra tillbaka sina låga betyg.

– Det skulle vara kul om det här kunde bidra att andra småföretagare inte ger vika för liknande hot. Och att människor tänker lite extra innan de lämnar en recension.

 

Läs hela inlägget här:

 

https://www.facebook.com/RaEpokSushi/photos/a.617232498355331.1073741828.117485054996747/2073358762742690/?type=3&theaterhttps://www.facebook.com/RaEpokSushi/photos/a.617232498355331.1073741828.117485054996747/2073358762742690/?type=3&theater