Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kritiken: ”Skapa likvärdigt system – inte ny orättvisa”

Skånetrafiken svarar på den hårda kritiken.
Nina Bendahl.
Den nya biljettautomaten. Foto: JENS CHRISTIAN
Foto: BILDBYRÅN

Skånetrafikens nya biljettsystem har fått utstå hård kritik. 

På flera håll i Skåne drabbas resenärer av markanta prisökningar. 

– Det beror på att man har haft en betydligt billigare biljett innan, säger trafikdirektör Linus Eriksson som hävdar att det nya systemet är mer rättvist över hela Skåne. 

– Det är ett jättekonstigt argument. Om det har varit en orättvisa innan så är det deras ansvar att skapa ett likvärdigt system, inte en ny orättvisa, säger Nina Bendahl, som är med i nätverket ”Ett Vinslöv för alla”.

Det har gått en dryg månad sedan Skånetrafiken skrotade Jojo-kortet för ett nytt biljettsystem och nya zoner i Skåne.  

Bytet har dock inte gått friktionsfritt. 

Tvärtom har Skånetrafiken fått utstå tuff kritik och på måndagsmorgonen kallade man till pressträff för att informera mer om förändringen och bemöta kritiken. 

– Det är inte de som tycker det blir enklare och billigare som hör av sig utan de som tycker att det har blivit dyrare eller svårare eller känner en otrygghet. De hör av sig och hörs väldigt mycket och det lyssnar vi väldigt mycket på, säger Linus Eriksson, trafikdirektör. 

En stor del av kritikerstormen handlar om den nya prissättningen. Resenärer har vittnat om hur biljetter har höjts med över 50 procent på sina håll. 

Andreas Schönström, (S) andra vice ordförande kollektivtrafiknämnden, har också sagt till Helsingborgs Dagblad att vissa sträckor höjs det med 100 procent. 

Mer enhetligt över hela Skåne

– Generellt så är det så att de i östra Skåne har fått större förändringar än i västra Skåne och det beror på att man haft en billigare biljett innan. Nu är det mer enhetligt över hela Skåne och de som har haft billigare innan får dyrare, förklarar Linus Eriksson, trafikdirektör. 

– Det är några mindre ställen som det har stått väldigt mycket om, däribland Vinslöv och Rydebäck. Men om vi tar Rydebäck så har de nu dyrare mot Helsingborg men i stället billigare mot Lund.  

Linus Eriksson. Foto: Magnus Ringman

Nina Bendahl, som är med i nätverket ”Ett Vinslöv för alla” och som bland annat har skrivit en debattartikel i Kristianstadsbladet, köper dock inte argumentet att prishöjningen gör det mer rättvist. 

– Det är ett jättekonstigt argument. Om det har varit en orättvisa innan så är det deras ansvar att skapa ett likvärdigt system, inte en ny orättvisa, betonar hon och fortsätter:

– De borde inte bara gå på kilometer i nya prissättningen utan även se till utbudet i zonerna. Dessutom är det tätare kollektivtrafik i västra Skåne, det är stor skillnad. 

För Nina Bendahl gick månadskortet upp från 550 kronor till 850 kronor med det nya zonsystemet. Dessutom har hon ett barn som går i skolan i Hässleholm och när de skulle köpa ett nytt terminskort fanns det inte kvar. Tidigare kunde skolungdomar få terminskort för 1500 kronor. 

– I stället får vi nu köpa ett månadskort för 510 kronor till honom och det hade vi inte fått någon information om. 

Olika avgifter för skolbarn

Det nya systemet innebär också att några elever i samma klass kan tvingas betala olika för kollektivtrafik till skolan beroende på var de bor. 

– Om man nu har bestämt att man har fritt skolval så ska det inte vara en kostnadsfråga. Jag tyckte redan innan att 1500 var mycket för ett terminskort, det kanske borde vara 500 för att alla ska råd med det till och från skola, säger hon. 

– Vi har råd men det har inte alla. Sedan har vi bil också men vi vill att barnen ska röra på sig och åka kollektivt. Precis som jag själv. 

Linus Eriksson berättar att Skånetrafiken har gjort en egen analys av förändringen, vilket ska redovisas för politikerna i februari. 

– Kan vi göra något, skruva på något? Samtidigt om vi flyttar en zon är det ganska många ställen som berörs, påpekar han. 

– Jag tycker att vi ska ha ett konkurrenskraftigt pris men att vi ska ha en gemensam modell i Skåne. Nu har vi en avståndsbaserad modell och jag vill påstå att det är enklare. Men får man det dyrare så är man inte nöjd.

Foto: Skärmdump

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!