Polisen skrev på Facebook om sin upptäckt: ”Vidare var personen ägare till 3 787 bilar. På lokalpolisen i Bjuv tror man att detta kan vara någon form av rekord i kommunen”.
Polisen skrev på Facebook om sin upptäckt: ”Vidare var personen ägare till 3 787 bilar. På lokalpolisen i Bjuv tror man att detta kan vara någon form av rekord i kommunen”.

Bilmålvakternas värsting – har 62,5 miljoner i parkeringsskuld

Publicerad

Idag ligger notan för obetalda parkeringsavgifter hos kronofogden på hela 970 miljoner kronor. Av dessa har ett 20-tal personer skulder på över en miljon.  

– Den här kategorin personer är speciell, de har satt det i system, säger Johan Krantz på Kronofogden. 

Polisen i nordvästra Skåne kontrollerade en felparkerad bil i Bjuv under tisdagen. Det visade sig att bilägaren hade en skuld hos Kronofogden på över nio miljoner kronor i obetalda parkeringsavgifter. Upptäckten förbluffade polisen som delade nyheten på sin lokala Facebook-sida och skrev bland annat: ”Vidare var personen ägare till 3 787 bilar. På lokalpolisen i Bjuv tror man att detta kan vara någon form av rekord i kommunen”.  

Man skulle kunna tro att detta hör till det extrema, men sanningen är att den person som har störst skuld för obetalda parkeringsavgifter ligger långt över nio miljoner kronor. 

— Storfräsarna är cirka 60 personer i dagsläget som överstiger en miljon kronor. Den som är värst, han har en skuld på 62,5 miljoner och har över 3000 bilar registrerade på sig, säger Johan Krantz på Kronofogden.

Mikael Andersson på Transportstyrelsen menar att fordonsrelaterade skulder har stigit de senaste åren.


LÄS OCKSÅ: Bilmålvakter bör få nobben av Transportstyrelsen 

 

Satt i system

Mikael Andersson på Transportstyrelsen menar att fordonsrelaterade skulder har stigit de senaste åren. De personer som sticker ut och har enorma skulder kallas för bilmålvakter. Dessa har i regel ett stort antal bilar registrerade i sitt namn, ibland rör det sig flera tusen. 

— En bilmålvakt är en person som mot en ringa ersättning går med på att stå som ägare till en bil. Den som är registrerad ägare till en bil är också ansvarig för alla de fordonsrelaterade skulderna, säger Mikael Andersson.

— Problemet är att man sätter det i system och börjar då parkera fel hela tiden. Man bryr sig inte om att betala sina skatter och det gör att den totala mängden skulder i det här området växer, säger han. 

Så kallade bilmålvakter har oftast inga egna tillgångar eller en deklarerad inkomst vilket gör att Kronofogden, som har i uppgift att driva in skulder, inte kan göra det. 

— De flesta är sådana här bilar är över 20 år gamla. Vårt uppdrag är att utmäta egendom för att driva in skulderna. Sådana bilar har ju inget värde, då faller möjligheten för oss att göra någonting, säger Johan Krantz.

Så kallade bilmålvakter har oftast inga egna tillgångar eller en deklarerad inkomst vilket gör att Kronofogden, som har i uppgift att driva in skulder, inte kan göra det.

Vill se en lagändring

Trots den lagändring som kom 2014 om att kommuner har möjligheten att bogsera bort felparkerade bilar med en skuld på över 5000 kronor vill Johan Krantz se ytterligare lagändringar. 

— Man måste skärpa möjligheterna och få bort bilarna från gatorna och ge större befogenheter för parkeringsvakter och polis att omhänderta dem. Idag måste bilen påträffas felparkerat annars kan man inte ta bilen, det är ju lite konstigt. 

— Sen kan man ju undra hur många bilar man ska kunna ha registrerade på sig, vi föreslog att man skulle begränsa rätten till att ha hur många bilar som helst. Men det är ju en integritetsfråga som är svår att utreda, säger han. 

Av den totala skulden hos Kronofogden på cirka 970 miljoner kronor är det endast ett 60-tal personer som står för en tredjedel av skulderna, ungefär 275 miljoner kronor. De två personer som ligger i topp har skulder på över 30 miljoner vardera. 

— Det är ganska bra jobbat, för de som är bilmålvakter är inte så förtvivlat många, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen. 

I dagsläget har omkring 50 000 personer obetalda parkeringsavgifter att betala, men de allra flesta betalar så snart en påminnelse dimper ner i brevlådan. 

 

LÄS OCKSÅ: Brottslingens vykort från kryssningen – till polisen 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag