Kosten och träningen: Så fick Sharif superkroppen

Sex dagar i veckan, en och en halv timmer åt gången – det är tiden som Sharifs lägger på träningen.
Foto: Privat
”Det är kul att tävla, det bästa är att man träffar så många nya människor med mer erfarenhet”, säger han om tävlingarna.
Foto: Privat

Trelleborgaren Sharif Azizi, 23, tävlar i kroppsbyggning – och kom tidigare i år trea på SM.

Men han tvingas också göra uppoffringar.

Fest, middag och häng med polarna prioriteras bort när han gör det han älskar allra mest. 

– Det är värt det om man tycker det är kul, säger han. 

Sharif Azizi har alltid varit en aktiv, sportig kille. I flera år har han bland annat tränat kickboxning, men när han skadade sin fot för två år sedan började han gymma i stället.

Nu går han efter ett strikt mat- och träningsschema – allt för att kunna utöva sin sport, Men's Physique, en kroppsbyggartävling. 

Skillnaden från traditionell bodybuilding är att kroppsformen ska vara mjukare, överkroppen V-formad och att de har långa shorts i stället för små byxor. 

– Jag tränar sex gånger i veckan. Varje pass kör jag tio minuter uppvärmning, 20 minuter kondition och en timmes styrka, säger Sharif Azizi.  

Ett träningsschema som kan låta tufft för många, men det är vad som krävs om man ska ha en chans i tävlingarna. Allt har han gjort själv – utan hjälp från någon coach. 

– Har man ett mål är det bara att kämpa. Mitt mål var att jag skulle vinna och då visste jag vad som krävdes, säger han. 

Den sista månaden fick han dock ligga i lite extra med träningen. Då körde han en extra timmes konditionsträning på morgonen – totalt: två och en halv timmes träning per dag. 

”Jag har kämpat hårt för det här”, säger
Foto: Privat

Kosten – det svåraste 

För att kunna nå sitt mål och hålla formen tvingas han prioritera bort en hel del. 

– Det svåraste är att man inte kan äta vad man vill, inte gå ut, inte sitta och äta med sin familj eller vänner. I stället får man sitta bredvid och kolla på. 

När andra unnar sig något har han i stället tänkt på sitt mål och varför han gör det han gör och äter troget enligt sitt kostschema.  

– För mig innebär det långsamma kolhydrater, bra fetter och protein. Inför en tävling börjar jag på 2500 kalorier om dagen, sen minskar jag med hundra kalorier varje vecka. Sista veckan åt jag inga kolhydrater. Bara lax, torsk och kyckling, säger han.

Om man själv vill satsa hårt på samma sätt som Sharif gjort är hans tydligaste tips kort och gott: 

– Ha en bra plan och följ den – både när det kommer till träningen och kosten. Allting ska vara 100 procent. Det är kul efteråt, då käkar man massa god mat. 

Nu är hans nästa mål att gå upp några kilo och tävla i ”Arnold Classic”, namngivet efter Arnold Schwarzenegger.

– Det är svårt, men vill man så kan man, säger han. 

TV: Vem är Arnold Schwarzenegger?

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!