49-åriga Carina Lindhe. Foto: Privat49-åriga Carina Lindhe. Foto: Privat
49-åriga Carina Lindhe. Foto: Privat
Dammsugningen gick inte som de tänkte sig. Foto: PrivatDammsugningen gick inte som de tänkte sig. Foto: Privat
Dammsugningen gick inte som de tänkte sig.  Foto: Privat

Köpte ny dammsugare – hemmet fylldes med aska

Publicerad

När Carina Lindhe kom upp från källaren trodde hon knappt sina ögon. Rättare sagt så såg hon knappt någonting – efter att maken provat parets nya dammsugare.

– Jag kommer upp och ser en enda stor dimma. Det var aska överallt, säger hon om händelsen. 

49-åriga Carina Lindhe från Klågerup i Skåne tröttnade på att städa den öppna spisen manuellt. 

Efter att ha sett en annons för en så kallad askdammsugare begav hon sig tillsammans med sin man till Jula för att köpa en. 

– Vi tyckte att den verkade bra och den var ganska billig, så vi slog till, säger Carina Lindhe. 

Väl hemma igen började Carinas man köra loss inne i den öppna spisen på övervåningen i familjens hur. 

Carina befann sig nere i källaren, och när hon kom upp fick hon sig en rejäl överraskning. 

”En enda stor dimma”

– Jag kommer upp och ser en enda stor dimma. Och mannen ser ju ingenting för han står böjd inne i spisen och damsuger. Man kunde knappt se något i rummet. Det var aska överallt på blommor, golv, väggar och filtar. 

Askdammsugaren hade visserligen fått bort allt skräp från den öppna spisen, men i stället för att samla allt inne i sig hade askan kommit ut på andra sidan och spritid sig på hela övervåningen. 

Carina, som till vardags driver ett eventföretag som bland annat anordnar butiksevent, blev först något sur. 

– Först blev jag arg, men sen var det både skratt och tårar om vartannat. Mannen fick höra ganska mycket, han fick sig en ordentlig blåsning, säger Carina. 

Men det skulle visa sig att Carinas man stod utan skuld. 

– Jag beskyllde ju honom för att inte ha monterat den rätt, men det hade han, berättar Carina. 

Hemmet efter olyckan. Foto: Privat

LÄS ÄVEN: Polisens kaxiga hälsning: ”säg hej då till bilen” 

Hyllar Julas service 

Det visade sig att askdammsugaren hade ett fabrikationsfel. När de reklamerade den på Jula fick de höra att fler varit med om liknande händelser.

De fick en ny dammsugare, och Jula meddelade även att de skulle anlita ett städbolag som kommer hem och städar.

Carina är nöjd med servicen. 

– Den nya ska vi testa i trädgården först, innan vi provar den inomhus, säger hon med ett skratt. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag