För Kristina Johansson började historien med att hon blev uppringd av en telefonförsäljare i början av april.
– Det var en jättetrevlig kille som ringde från ett företag som hette Tele15 Sverige. Men jag sa att vi var väldigt nöjda med det abonnemang vi då hade med Tele 2.
Enligt Kristina Johansson uppgav då försäljare att Tele15 var ett dotterbolag till Tele 2. Kristina tackade ja. Några dagar senare kom en räkning på över 1 000 kronor.
– Jag tyckte det var konstigt att jag slutit ett företagsavtal då det är min man som har företaget.
Kristina Johansson tyckte att det hela kändes egendomligt och familjen bestämde sig för att avsluta abonnemanget. Det visade sig vara svårt.
– Vi har inte fått något skriftligt och när vi bett om information har Tele15 inte återkommit.
Tvungen att betala
Enligt Kristina Johansson ringde Tele15 nyligen upp och meddelade att hon var tvungen att betala 6 500 kronor för att avsluta abonnemanget.
– Jag känner mig jätteorolig över detta. Jag vaknar på nätterna och har ångest.
Sedan ett år tillbaka i tiden har Konsumentverket löpande fått in anmälningar mot Tele15 från kunder som känner sig lurade. Flera anmälare säger att de anslutits till företaget och fakturerats trots att de inte tackat ja till att byta operatör. Många av anmälarna är äldre. Sammanlagt handlar det om 29 anmälningar.
Enligt Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, utreder man bland annat misstankar om vilseledande marknadsföring.
– Vi har ett pågående tillsynsärende där vi påtalar brister, att man inte följt de regler som finns kring marknadsföring och att man inte gett information om ångerrätt, säger Anna Lindström.
Nu måste Tele15 presentera bevis. I en skrivelse som Kvällsposten tagit del av kräver Konsumentverket att företaget styrker att det överhuvudtaget finns avtal mellan Tele15 och en rad kunder, att dessa har ingåtts frivilligt och att kunderna fått den information som krävs avtalen.
Hot om vite
Tele15 har inriktat sig på att sälja fasta telefonabonnemang till företagskunder. Reglerna mellan företags- och privatabonnemang är olika bland annat rörande ångerrätt. Men enligt flera av kunderna har de agerat som privatpersoner när de ringts upp i sina egna hem.
– Det avgörande i den frågan är om köparen ser sig som privat konsument eller agerar som företagare, säger Anna Lindström.
Företaget har till den 20 juni på sig att svara på Konsumentverkets krav. Om företaget inte presenterar bevis på att saker gått rätt till och följer lagen hotar vite. Frågan kan enligt Anna Lindström ytterst avgöras i Marknadsdomstolen.
Kvällsposten har utan framgång försökt nå Tele15:s VD för en kommentar.