Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Köpte abonnemang – hotades med inkasso

Kristina Johansson från Halmstad fick saftig räkning när hon ville avsluta abonnemanget.

När saftiga räkningar för det nya telefonabonnemanget började ticka in ville Kristina Johansson från Halmstad avsluta avtalet. Då började problemen.

– En kvinna ringde och sa att hon var från inkasso och att vi måste betala 6 500 kronor för att avsluta abonnemanget, säger Kristina Johansson.

Hon är inte ensam. Konsumentverket utreder nu misstankar om att företaget Tele15 i nästan 30 fall brutit mot en rad regler.

Ur anmälningarna till Konsumentverket:

"Vårt abonnemang blev felaktigt uppsagt och överflyttat trots att min mor inte ville."

"Min mor var på intet sätt medveten om att samtalet handlade om att hon skulle byta teleoperatör."

"Jag trodde att den som ringde var från Telia. Damen pratade om ett företagsabonnemang och jag svarade att jag inte har något företag, men gick med på att hon skickade information till mig. När informationen kom såg jag att vi blivit kund hos Tele15."

"Vid samtalet med försäljaren framhöll jag att jag ville läsa information om det telefonavtal som erbjöds innan jag bestämde något. Så skedde aldrig."

"Min pappa som är 75 år och har en känd hörselskada blev uppringd av en försäljare för Tele15. Han la inte på luren och pratade med försäljaren. Min mamma hörde samtalet och var helt på det klara att han inte tecknat ett avtal men förstod inte vad detta gällde."

"Har lyssnat igenom ljudfilen där samtalet mellan försäljaren och min far där man hör hur dåligt min far hör och hur frånvarande min far är i samtalet, och hur försäljaren lägger orden i min på far min, samt är påstridig."

"Min minnesbild är att en aggressiv kvinnlig försäljare fick mig att gå med på att skicka ett förslag på ett abonnemang hos Tele 15 Sverige, och att försäljaren på min fråga: Kan jag ångra mig när jag fått pappren? svarar JA."

För Kristina Johansson började historien med att hon blev uppringd av en telefonförsäljare i början av april.

– Det var en jättetrevlig kille som ringde från ett företag som hette Tele15 Sverige. Men jag sa att vi var väldigt nöjda med det abonnemang vi då hade med Tele 2.

Enligt Kristina Johansson uppgav då försäljare att Tele15 var ett dotterbolag till Tele 2. Kristina tackade ja. Några dagar senare kom en räkning på över 1 000 kronor.

– Jag tyckte det var konstigt att jag slutit ett företagsavtal då det är min man som har företaget.

Kristina Johansson tyckte att det hela kändes egendomligt och familjen bestämde sig för att avsluta abonnemanget. Det visade sig vara svårt.

– Vi har inte fått något skriftligt och när vi bett om information har Tele15 inte återkommit.

Tvungen att betala

Enligt Kristina Johansson ringde Tele15 nyligen upp och meddelade att hon var tvungen att betala 6 500 kronor för att avsluta abonnemanget.

– Jag känner mig jätteorolig över detta. Jag vaknar på nätterna och har ångest.

Sedan ett år tillbaka i tiden har Konsumentverket löpande fått in anmälningar mot Tele15 från kunder som känner sig lurade. Flera anmälare säger att de anslutits till företaget och fakturerats trots att de inte tackat ja till att byta operatör. Många av anmälarna är äldre. Sammanlagt handlar det om 29 anmälningar.

Enligt Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, utreder man bland annat misstankar om vilseledande marknadsföring.

– Vi har ett pågående tillsynsärende där vi påtalar brister, att man inte följt de regler som finns kring marknadsföring och att man inte gett information om ångerrätt, säger Anna Lindström.

Nu måste Tele15 presentera bevis. I en skrivelse som Kvällsposten tagit del av kräver Konsumentverket att företaget styrker att det överhuvudtaget finns avtal mellan Tele15 och en rad kunder, att dessa har ingåtts frivilligt och att kunderna fått den information som krävs avtalen.

Hot om vite

Tele15 har inriktat sig på att sälja fasta telefonabonnemang till företagskunder. Reglerna mellan företags- och privatabonnemang är olika bland annat rörande ångerrätt. Men enligt flera av kunderna har de agerat som privatpersoner när de ringts upp i sina egna hem.

– Det avgörande i den frågan är om köparen ser sig som privat konsument eller agerar som företagare, säger Anna Lindström.

Företaget har till den 20 juni på sig att svara på Konsumentverkets krav. Om företaget inte presenterar bevis på att saker gått rätt till och följer lagen hotar vite. Frågan kan enligt Anna Lindström ytterst avgöras i Marknadsdomstolen.

 

Kvällsposten har utan framgång försökt nå Tele15:s VD för en kommentar.