Sofia Woltter är arbetsledare på inredningsdelen på Myrorna och berättar att guldramar och kitsch är populärt hos konsumenterna. Foto: Tomas LeprinceSofia Woltter är arbetsledare på inredningsdelen på Myrorna och berättar att guldramar och kitsch är populärt hos konsumenterna. Foto: Tomas Leprince
Sofia Woltter är arbetsledare på inredningsdelen på Myrorna och berättar att guldramar och kitsch är populärt hos konsumenterna. Foto: Tomas Leprince
Att köpa gammalt nytt bidrar inte bara med en personlig prägel, utan är också fördelaktigt sett både till miljön och ekonomin. Foto: Tomas LeprinceAtt köpa gammalt nytt bidrar inte bara med en personlig prägel, utan är också fördelaktigt sett både till miljön och ekonomin. Foto: Tomas Leprince
Att köpa gammalt nytt bidrar inte bara med en personlig prägel, utan är också fördelaktigt sett både till miljön och ekonomin.  Foto: Tomas Leprince
Intresset för återbruk handlar framför allt om en ökad miljömedvetenhet, tror personalen i second hand-butikerna. Foto: Tomas LeprinceIntresset för återbruk handlar framför allt om en ökad miljömedvetenhet, tror personalen i second hand-butikerna. Foto: Tomas Leprince
Intresset för återbruk handlar framför allt om en ökad miljömedvetenhet, tror personalen i second hand-butikerna.  Foto: Tomas Leprince
För den påskfirande konsumenten är det guldläge att ge sig ut i second hand-butikerna just nu. Foto: Tomas LeprinceFör den påskfirande konsumenten är det guldläge att ge sig ut i second hand-butikerna just nu. Foto: Tomas Leprince
För den påskfirande konsumenten är det guldläge att ge sig ut i second hand-butikerna just nu.  Foto: Tomas Leprince

Kolla, second hand är mer inne än någonsin

Publicerad

Udda porslin, guldramar och kitschiga Jesustavlor.

Att handla gammalt på nytt tycks bli allt mer populärt.

– I grund och botten tror jag att det är miljöfrågorna som styr, säger Carina Holmdahl, enhetschef på Myrorna i Malmö.

I dag är det inte bara den traditionella loppisfyndaren som intresserar sig för återbruk av kläder och prylar.

– Hit kommer både hipster-kidsen som vill ha en egen stil, de som vill undvika nyproduktion, fyndande tanter och de som faktiskt inte har råd med något annat, säger Francisca Morales Letelier, butikschef på Emmaus Björkå i Malmö.

Hon menar att synen på återbruk har förändrats under de 16 år hon har jobbat i branschen.

– Förr kunde folk be om en neutral, helvit påse för att de inte ville att det skulle synas att de hade handlat på second hand. Det ansågs mer skämmigt förr. Så är det inte i dag, säger hon.

Även svårtflirtade män hittar ut

Och det är inte bara kundens inställning till återbruk som förändrats med åren. På senare tid har också de svårflirtade männen i högre utsträckning hittat ut till second hand-butikerna, märker Fransisca.

– Jag tror att herrkläder måste ha snäppet bättre kvalitet för att gå hem. Män har en tendens att använda de kläder de köper mycket längre än kvinnor, och då vill de inte ha några skavanker på kläderna.

Och bättre kvalitet blir det. Carina Holmdahl, enhetschef på Myrorna i Malmö, märker att gåvorna till butiken blir finare ju finare det är i skyltfönstret. Det satsas mer och mer på själva presentationen av varorna. Att de presenteras på ett snyggt sätt tror Carina Holmdahl bidrar till att fler människor lockas att handla second hand.

– Det är inte 20 tallrikar i travar utan vi presenterar sakerna på ett fint sätt, och det lockar folk att köpa.

Udda verkar vara ett genomgående drag på second hand-fyndarnas köplista. Udda stolar och udda porslin. En del kör på en temafärg och inhandlar sedan udda tallrikar i olika former och modeller i just den färgen.

– I somras kom det hit ett par som skulle gifta sig och köpte 70 udda tallrikar att ha på bröllopet. Det tyckte jag var riktigt roligt, säger Carina Homldahl.

Annat som går väldigt bra just nu är guld. Sofia Woltter är arbetsledare på inredningsdelen på Myrorna och berättar att guldramar och kitsch är populärt hos konsumenterna.

– Jesustavlor säljer väldigt bra, och orientaliska mattor. Sen är det klart att vissa bara är ute efter det klassiska, som Höganäsporslinet till exempel. Shabby chic och det industriella fortsätter att hålla i sig, säger hon.

Trender till trots verkar personalen i butikerna vara överens om att det stigande intresset för återbruk i grund och botten har med en ökad miljömedvetenhet att göra.

– Jag tror att folk har kommit på att vi redan har använt upp en och en halv jordglob trots att vi bara har en, säger Sofia Woltter.

Jenny Strindlöv

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag