I dag är det inte bara den traditionella loppisfyndaren som intresserar sig för återbruk av kläder och prylar.
– Hit kommer både hipster-kidsen som vill ha en egen stil, de som vill undvika nyproduktion, fyndande tanter och de som faktiskt inte har råd med något annat, säger Francisca Morales Letelier, butikschef på Emmaus Björkå i Malmö.
Hon menar att synen på återbruk har förändrats under de 16 år hon har jobbat i branschen.
– Förr kunde folk be om en neutral, helvit påse för att de inte ville att det skulle synas att de hade handlat på second hand. Det ansågs mer skämmigt förr. Så är det inte i dag, säger hon.
Även svårtflirtade män hittar ut
Och det är inte bara kundens inställning till återbruk som förändrats med åren. På senare tid har också de svårflirtade männen i högre utsträckning hittat ut till second hand-butikerna, märker Fransisca.
– Jag tror att herrkläder måste ha snäppet bättre kvalitet för att gå hem. Män har en tendens att använda de kläder de köper mycket längre än kvinnor, och då vill de inte ha några skavanker på kläderna.
Och bättre kvalitet blir det. Carina Holmdahl, enhetschef på Myrorna i Malmö, märker att gåvorna till butiken blir finare ju finare det är i skyltfönstret. Det satsas mer och mer på själva presentationen av varorna. Att de presenteras på ett snyggt sätt tror Carina Holmdahl bidrar till att fler människor lockas att handla second hand.
– Det är inte 20 tallrikar i travar utan vi presenterar sakerna på ett fint sätt, och det lockar folk att köpa.
Udda verkar vara ett genomgående drag på second hand-fyndarnas köplista. Udda stolar och udda porslin. En del kör på en temafärg och inhandlar sedan udda tallrikar i olika former och modeller i just den färgen.
– I somras kom det hit ett par som skulle gifta sig och köpte 70 udda tallrikar att ha på bröllopet. Det tyckte jag var riktigt roligt, säger Carina Homldahl.
Annat som går väldigt bra just nu är guld. Sofia Woltter är arbetsledare på inredningsdelen på Myrorna och berättar att guldramar och kitsch är populärt hos konsumenterna.
– Jesustavlor säljer väldigt bra, och orientaliska mattor. Sen är det klart att vissa bara är ute efter det klassiska, som Höganäsporslinet till exempel. Shabby chic och det industriella fortsätter att hålla i sig, säger hon.
Trender till trots verkar personalen i butikerna vara överens om att det stigande intresset för återbruk i grund och botten har med en ökad miljömedvetenhet att göra.
– Jag tror att folk har kommit på att vi redan har använt upp en och en halv jordglob trots att vi bara har en, säger Sofia Woltter.