Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Klagar på massageapparat – produkten höll inte måttet

Den 18-åriga kvinnans köp av massageapparat blir nu ett ärende för Allmänna reklamationsnämnden.

Den 18-åriga kvinnans köp av massageapparat blir nu ett ärende för Allmänna reklamationsnämnden.

Kvinnan har uppgett att staven ifråga inte höll måttet och har begärt pengarna tillbaka. 

Men företaget som levererat produkten vägrar betala med hänvisning till att det inte finns retur på intimprodukter.

Den klagande kvinnan från Ängelholm köpte massagestaven på internet. Men den höll inte vad den lovade och därför vill hon ha pengarna tillbaka.

Men företaget som sålde produkten var inte beredd att tillmötesgå kunden eftersom det inte finns någon retur på intimprodukter.

Den 18-åriga kvinnan har nu gått vidare med ärendet, rapporter Helsingborgs Dagblad.

Men hur tvisten ska hanteras hos ARN finns inga uppgifter om.

Det var i början av oktober som den 18-åriga kvinnan besökte ett svenskt företags hemsida och fastande för en massagestav, eller närmare bestämt klitorisvibrator, av märket ”Satisfyer Luxury – Haute Couture Black”, skriver tidningen.

Produkten prissänkt

Enligt produktbeskrivningen var produkten tillverkad i hudvänligt silikonmaterial, vattentät, uppladdningsbar, hade elva tryckvågsprogram och tio vibrationsprogram samt två kraftfulla motorer som ger starka vibrationer.

I reklamen stod även: ”Det perfekta komplementet i din leksakssamling”.

För att locka kunder var priset på staven nedsatt från 1 295 kronor till 795 kronor.

Men när massagestaven anlände till Ängelholm ett par dagar senare blev beställaren besviken. 

Den 18-åriga kvinnan skrev:

”Beskrivningen av varan på företagets hemsida överensstämmer inte med vad man får ut”, skrev hon i sin anmälan till ARN, utan att gå närmare in på några detaljer.

Ville häva köpet

Efter funktionskontrollen, som ska ha skett utan att produkten användes intimt, tog kvinnan kontakt med företaget för att häva köpet. Företaget svarade att man inte kan ångra ett köp av intimprodukter, men erbjöd sig att sänka priset med 20-50 procent.

I ärendet har först kommunens konsumentrådgivare varit inkopplad. ARN kommer nu att pröva tvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan. 

En majoritet av alla berörda företag följer ARN:s rekommendationer.

LÄS MER: Patricia, 24, fick pinsamt paket på posten 

Ladda ner vår app!

MISSA INGA NYHETER FRÅN SYDSVERIGE – ladda ner Kvällspostens app!