Förväntningarna är stora bland alla fashionistas, här en del av den kvinnliga kollektionen. Foto: Olivier Borde / BestimageFörväntningarna är stora bland alla fashionistas, här en del av den kvinnliga kollektionen. Foto: Olivier Borde / Bestimage
Förväntningarna är stora bland alla fashionistas, här en del av den kvinnliga kollektionen.  Foto: Olivier Borde / Bestimage
Priserna varierar från en ring för 149 kronor till en klänning för 4499 kronor. Foto: Olivier Borde / BestimagePriserna varierar från en ring för 149 kronor till en klänning för 4499 kronor. Foto: Olivier Borde / Bestimage
Priserna varierar från en ring för 149 kronor till en klänning för 4499 kronor.  Foto: Olivier Borde / Bestimage
Balmains unge chefsdesigner Olivier Rousteing har designat kollektionen för H&M. Foto: Olivier Borde / BestimageBalmains unge chefsdesigner Olivier Rousteing har designat kollektionen för H&M. Foto: Olivier Borde / Bestimage
Balmains unge chefsdesigner Olivier Rousteing har designat kollektionen för H&M. Foto: Olivier Borde / Bestimage
Kendall Jenner i kläder från kollektionen som släpps i morgon. Foto: Paul A. Hebert/Press Line/SplashKendall Jenner i kläder från kollektionen som släpps i morgon. Foto: Paul A. Hebert/Press Line/Splash

Kendall Jenner i kläder från kollektionen som släpps i morgon.

 Foto: Paul A. Hebert/Press Line/Splash
Bling-bling á la Balmain, örhänge som i morgon kan köpas på H&M.Bling-bling á la Balmain, örhänge som i morgon kan köpas på H&M.
Bling-bling á la Balmain, örhänge som i morgon kan köpas på H&M.
Det lär bli trångt på H&;M på Stortorget i Malmö och många vill kunna gå hem med en sådan här påse på axeln. Foto: Carlos RodriguesDet lär bli trångt på H&;M på Stortorget i Malmö och många vill kunna gå hem med en sådan här påse på axeln. Foto: Carlos Rodrigues
Det lär bli trångt på H&;M på Stortorget i Malmö och många vill kunna gå hem med en sådan här påse på axeln. Foto: Carlos Rodrigues

Klädkaos väntar när H&M släpper nytt

Publicerad

MALMÖ. Räkna med fullt kaos vid Gustav Adolfs Torg i Malmö i morgon bitti torsdag.

09.00 släpps Balmains H&M-kollektion, ett av modekedjans hetaste samarbeten sen starten med Karl Lagerfeld 2004.

– I Taiwan, Korea och Danmark har man redan börjat köa för den här kollektionen, säger Håcan Andersson på H&M:s pressavdelning, till Kvällsposten.

Aldrig tidigare har det varit en sådan hysteri runt H&M:s designkollektion som inför den kollektion som tagits fram av Balmains knappt 30-årige chefsdesigner Olivier Rousteing.

Intresset har trissats upp genom att Rousteing tidigt använde sig av familjen Jenner/Karadashians döttrar för att det anrika modehuset skulle nå en yngre publik.

Flera av de 109 plagg som finns i kollektionen finns redan utlagda på Ebay – för dubbla priset mot vad som står på prislapparna i morgon bitti.

09.00 öppnar H&M:s butik vid Gustav Adolfs Torg i Malmö, den enda butik i Sydsverige som kommer att sälja kedjans samarbete med Balmain.

Risk att hemsidan blir överbelastad

Räkna med långa köer och kaos.

Kom i god tid för att få en chans att komma över någon av de attraktiva klänningar vi redan sett Kendall Jenner bära.

– 10.00 öppnar webbshopen, säger Håcan Andersson.

Risken är att H&M hemsida blir så överbelastad när världens fashionistas börjat slåss om den attraktiva kollektionen, perfekt designad för kommande festsäsong.

– Olivier har länge funnits på vår lista, vi känner honom från tiden då han jobbade för Cavalli, redan då visste vi att han skulle göra något riktigt stort framöver, säger H&M:s chefsdesigner Ann-Sofie Johansson, till Vogue.

– Vi ville bara vänta in rätt tillfälle då vi var redo, och han var redo att samarbeta.

Det blir extra stort tryck på H&M/Balmain då kollektionen även rymmer en stor herrkollektion med flera kommersiella plagg.

"Har en tydlig vision"

Kläder som är olösliga för en vanlig svensk löntagare men som via H&;M:s samarbete plötsligt kan nå den breda publiken.

H&M har samarbetat med en rad av dagens ledande designer men Johansson är övertygad om att man lär sig något nytt vid varje nytt samarbete.

Med Olivier har det varit annorlunda eftersom han är en "lagspelare". Han lyssnar och tar in idéer utifrån, säger Johansson.

– Olivier har en tydlig vision, men han lyssnar och är lätt att samarbeta med.

I modevärlden säger man redan att Olivier Rousteing överträffat sin ordinarie, exklusiva Balmain-kollektion genom sitt samarbete med H&M.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag