Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kastrups ledning kände till säkerhetsbrist i ett år

Vid flera tillfällen hittades lamparmaturer på start- och landningsbanan. Ledningen kände till problemet under ett år. Foto: SHUTTERSTOCK
Kastrups ledning har känt till säkerhetsbristen under ett åt. Foto: Tomas LePrince

Ledningen för Kastrups flygplats visste att en stor säkerhetsbrist fanns på start- och landningsbanorna. 

Ändå lät man flygplanen starta och landa som vanligt under ett år. Det visar en rapport som den danska tidningen Poltiken tagit del av

– För oss är säkerheten högsta prioritet. Vi förväntar oss samma sak från de flygplatser vi använder oss av, säger en representant för Norwegian.

Fler än 30 miljoner passagerare lyfter från, och landar på, Kastrups flygplats varje år. Av dem är många svenskar som reser både i affärer och ger sig i väg på semestrar. 

Nu visar en rapport, som tidningen Politiken tagit del av, att flygplatsen under ett års tid hade ett allvarligt säkerhetsproblem. 

Det var i september 2018 som en lamparmatur från en av strålkastarna hittades på en av flygplatsens största start- och landningsbanor. Omkring hälften av alla flyg som trafikerar Kastrup startar och landar på just den banan. 

Händelsen betraktades som en enskild händelse och det bestämdes då av flygplatsens ledning att en handlingsplan skulle upprättas så att händelsen med lamparmaturen inte skulle återupprepas. 

Flygplan körde på glassplitter

Men det gjordes aldrig någon handlingsplan. 

Och den 22 augusti i år hittades det på nytt lamparmatur på landningsbanan. Samma sak den 14 september. Och dagen efter det körde ett flygplan på glassplitter från en lamparmatur. 

Flygplatsens egen utredning visar att risken för olyckor var så allvarlig att start- och landningsbanan borde ha stängts för flygtrafik. 

Flygplatsens driftsansvarige Kristian Durhuus bekräftar problemet för DR. 

– Det stämmer att vi har haft några få händelser med lysarmaturer som har lossnat på flygplatsens start- och landningsbanor. Totalt har vi 9000 lamparmaturer, men det är självklart något vi tar väldigt allvarligt, säger han till DR

Flygbolag kräver svar

Trots rapporterna känner Kristian Durhuus sig säker på flygplatsens ledning hanterat problemet på ett försvarbart sätt. 

– Jag kan bara säga att vi aldrig hade fortsatt med trafiken om vi gjort bedömningen att det var osäkert. Vi är säkra på att det var helt rätt att fortsätta med trafiken. 

Flygbolaget Norwegian har reagerat på Politikens avslöjande. Nu kräver de svar. 

– För oss är säkerheten högsta prioritet. Vi förväntar oss samma sak från de flygplatser vi använder oss av, säger en representant för bolaget. 

Flygplatsens svarar nu med att de göra en grundlig utredning av orsaken till händelserna och även ser över om det gjorts något fel i hanteringen av händelserna. 

Ladda ner KvP:s nyhetsapp. Foto: Kvp / Kvp