Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kapten på fartyg drack öl – somnade och gick på grund

Här på bryggan satt kaptenen och somnade - sedan gick fartyget på grund.Foto: Polisens FUP

Kaptenen som hade vakten på det 82 meter långa fartyget var så berusad att han somnade under vakten.

Han hörde aldrig när myndigheterna försökte anropa fartyget och gick därför på grund.

Nu åtalas han för grovt sjöfylleri.

Fartyget gick på grund utanför Hittarp i Öresund sent på kvällen 24 september.

Just innan grundstötningen fick operatörer på Sound VTS, som reglerar fartygstrafiken i Öresund, indikationer på att något var på väg att hända eftersom fartyget fortsatte rakt fram i stället för att gira på en särskild del av farleden.

– Man försökte anropa fartyget men fick inget svar. Åtta minuter senare gick det på grund, sade Marco Svantesson, chef på Sound VTS, efter händelsen.

Grundstötningen skedde mycket nära land.

Tidigt väcktes misstankar om att kaptenen var berusad och han greps och anhölls kort därefter.

Fartyget gick på grund på tisdagen och drogs loss tre dagar senare.Foto: JOHAN NILSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Provtagningarna visade också att kaptenen hade 0.59 milligram alkohol per liter i utandningsluften efter grundstötningen och han misstänktes därför för grovt sjöfylleri.

Svåra konsekvenser

Enligt åtalet som nu är väckt vid Malmö tingsrätt somnade kaptenen, som hade ansvaret ombord.

I förhör säger han att han snarare slumrade till i 20 minuter.

Händelsen kunde ha fått mycket svåra konsekvenser, konstaterar åklagaren.

”Brottet bör bedömdas som grovt eftersom han har haft att fullgöra en särskilt krävande uppgift genom att föra ett fartyg av betydande storlek, med en besättning på sju personer genom en tätbefolkad farled i mörker och eftersom framförandet av fartyget har inneburit en påtaglig fara för säkerheten till sjöss”, skriver åklagaren i sin stämningsansökan.

Brustit i gott sjömanskap

Kaptenen åtalas också för grov vårdslöshet i sjötrafik genom att han ”brustit i gott sjömanskap till förekommande av sjöolycka genom att dricka alkohol före eller under sin vakt, somna under vakten, brista i sin uppmärksamhet och i sin kommunikation med svenska myndigheter och därmed förorsaka att fartyget styrt rätt mot land och grundstött”, skriver åklagaren.

Den åtalade kaptenen nekar till brott och säger att han bara drack två öl tidigare under dagen i sin hytt.

Det grundstötta fartyget kunde dras loss efter tre dagar,