Johanna Schagerlind har arbetat på Ikea i 23 år. Foto: Jenny NilssonJohanna Schagerlind har arbetat på Ikea i 23 år. Foto: Jenny Nilsson
Johanna Schagerlind har arbetat på Ikea i 23 år.  Foto: Jenny Nilsson
Ingvar Kamprad är grundaren av Ikea. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG ALL OVER PRE / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE ALL OVER PRESS SWEIngvar Kamprad är grundaren av Ikea. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG ALL OVER PRE / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE ALL OVER PRESS SWE
Ingvar Kamprad är grundaren av Ikea. Foto: PATRIK C ÖSTERBERG ALL OVER PRE / ALL OVER PRESS PATRIK C ÖSTERBE ALL OVER PRESS SWE
Ikea ger sina heltidsanställda en bonus på 13 000 kronor i julklapp. Foto: LASSE SVENSSONIkea ger sina heltidsanställda en bonus på 13 000 kronor i julklapp. Foto: LASSE SVENSSON
Ikea ger sina heltidsanställda en bonus på 13 000 kronor i julklapp. Foto: LASSE SVENSSON

Kamprads häftiga julklapp till Johanna

Publicerad
Uppdaterad

13 000 kronor – det delas ut som en julklapp till Ikeas heltidsanställda.

Johanna Schagerlind har arbetat på företaget i 23 år och ser positivt på den fina gesten.

– Extrapengarna blir som en morot, det känns jättebra, säger hon.

För att tacka sina trogna medarbetare för ett bra jobb ger Ikea var sin julklapp till sina heltidsanställda: en bonussumma på 13 000 kronor. De som jobbat minst fem år inom företaget får ta del av pengarna. 

Julklappen är tänkt som en tacksam gest från Ikeas sida – och tacksamheten speglas i namnet. Sedan 2013 har Ikea drivit lojalitetsprogrammet "Tack!", för att understryka vikten av en långvarig relation mellan medarbetarna och företaget.

Ingvar Kamprads generösa "julklapp". Foto: Arkiv

Johanna Schagerlind, 44, har arbetat på Ikea sedan 1994 och arbetar nu som säljare på varuhuset i Helsingborg. Julklappen bidrar till en större motivation, menar hon. 

– Vad jag vet är bonusen till för att visa uppskattning till de medarbetare som stannar i företaget. När en anställd har jobbat på Ikea i fem år blir man tilldelad summan när man går i pension. Detta är det fjärde året som pengarna delas ut, det har legat på ungefär 13 000 kronor varje år. Extrapengarna blir som en morot, det känns jättebra, säger hon.

Jobbat i 23 år på IKEA

När Johanna började jobba på Ikea för 23 år sedan var det först tänkt som ett extrajobb, men arbetet passade henne så pass bra att hon blev kvar.

– Jag trivs här. Det började med att jag jobbade extra och tänkte att det var tillfälligt. Sedan dess har jag blivit kvar och jobbat med olika uppgifter, det finns alltid möjlighet att utvecklas här.

 

LÄS MER: Ikeas satsning inför julen på 18 varuhus

 

Hon menar att det är en inspirerande miljö att vistas i.

– Det är roliga arbetskamrater, jag har kul på jobbet, det är ett roligt sortiment och jag har alltid mycket att göra. En förutsättning för att bli långvarig på Ikea är nog att man gillar när det händer mycket saker på jobbet, säger Johanna Schagerlind. 

IKEA tackar sina medarbetare

Enligt Karin Bergman, HR-chef för Ikea i Sverige, är Tack! en möjlighet för företaget att ge tillbaka till sina anställda.

– Våra medarbetare är otroligt viktiga för oss. Tack! är ett sätt att tacka våra medarbetare för deras lojalitet och det känns roligt att vi har möjlighet att dela med oss på detta sätt, säger hon.

Över fem miljarder kronor har avsatts till lojalitetsprogrammet, skriver Ikea i ett pressmeddelande. Det är pengar som har fördelats över de länder där Ikea har sin verksamhet.

Även deltidsmedarbetarna får en del av kakan. Deras summa står i relation till antal arbetade timmar.

Relaterade ämnen
Elvira Lagerström Dyrssen
Elvira Lagerström Dyrssen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Kvällspostens app – ladda ner den gratis här: Iphone eller Android.

Till Kvällspostens startsida

Mest läst i dag